Även Älvsbyns kommun drabbades av långa larmfördröjningar på grund av problem hos larmleverantören Tunstall i oktober förra året. Något som bland annat medförde att kommunen satte in extra tillsyn.
Kommunen kommer däremot inte att kräva något skadestånd.
– Vi kommer inte att kräva någon ekonomisk ersättning. Vi har en samverkan och följer upp det här månad för månad och ser hur det fungerar, säger Hans Nyberg, socialchef i Älvsbyns kommun.
Enligt honom har det inte varit några mer problem sedan i höstas.
Det ordinarie avtalet har gått ut och i dagsläget förlänger kommunen det månadsvis.
– Vi har inte bundit oss vid något längre avtal och vi ska ta ställning till hur vi ska göra framöver, säger han.
Är det på grund av problemen?
– Ja naturligtvis. Vi vill försäkra oss om att det fungerar över tid. Det är därför vi har sagt att vi tittar månad för månad och förlänger det på det sättet.
Blir det dyrare?
– Nej, det är samma villkor som tidigare.
Hans Nyberg uppger att de under februari månad troligen kommer med ett beslut huruvida de ska förlänga avtalet med Tunstall eller inte.
Hur stora problem var det i höstas?
– Det är svårt att veta. Det gick en tid innan vi upptäckte att det inte gick att få kontakt med Tunstall, men som tur var så var det inga incidenter. Vi fixade så att det fanns ett speciellt larmnummer som man kunde höra av sig till. Det pågick 4–5 dagar innan det rättades till, säger Hans Nyberg.