Det har gått ett år sedan kommunfullmäktige röstade för att sänka hastighetsgränsen i samhället till 30 kilometer i timmen. Ändringens största kritiker, Orvo Hannlöv (SD), överklagade beslutet hela vägen till högsta instans, Transportstyrelsen, som hävde kommunens beslut.
Många Älvsbybor har därför reagerat på att det börjat komma upp 30-skyltar i samhället. Det visar sig att kommunpolitikerna har tagit ett nytt beslut, fast inte i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige.
– Det är miljö- och byggnämnden som tagit ett beslut själva. Mycket mer än så vet jag inte, det har inte varit delgivet till kommunstyrelsen, säger Tomas Egmark (S), kommunalråd.
Behöver det inte upp till KS eller KF igen?
– Nej, det behöver aldrig upp dit igen. Nämnden hade kunnat fatta beslutet själv förut också, men den tyckte att det vore bra om det kom upp i fullmäktige. Det grundläggande beslutet vi tog då är ju fortfarande rätt. Det var bara hur man presenterade det och la in det i databasen som var fel, säger Tomas Egmark.
Beslutet från miljö- och byggnämnden bygger helt på samma underlag som tidigare, så det är exakt samma förslag som blivit beslutat och nu börjat genomföras.
– Vi får så mycket klagomål från alla gator, alla vill ha 30, alla vill ha farthinder, alla vill ha bulor. Det går inte sätta upp allting överallt, så då provar vi istället att sänka till 30, säger Sara Risberg (S), ordförande i miljö- och byggnämnden.
Orvo Hannlöv är dock bedrövad och besviken när han får höra att beslutet ändå genomförts.
– Det är ju inte klokt, tänk att det går att vara så envisa. När jag hörde det trodde jag ju inte att det kunde vara sant, säger Hannlöv.
Han tycker det känns som att beslutet har smugits igenom när det har tagit en annan beslutsväg den här gången och då kommunstyrelsen inte blivit delgiven.
– Att man till och med hållit det hemligt för att det inte ska överklagas igen, det är ju inte klokt. Jag tycker verkligen att det är botten att man inte fått veta någonting, säger Orvo Hannlöv.
Miljö- och byggnämnden tillbakavisar starkt att de skulle försökt hålla det hemligt på något vis.
– Orvo trodde nog att han fick rätt i sak, att dom tyckte det var fel att vi sänkte hastigheten. Men det var ju bara att vi hänvisade till fel paragraf när vi skickade in det. Vi har inte smugit med något. Vi har bara gjort om och gjort rätt, säger Sara Risberg.