Älvsbyn köper in räddningschef av Piteå

Sedan årsskiftet delar Älvsbyns och Piteås räddningstjänster på en räddningschef, Torbjörn Johansson. Bakom ligger ett politiskt beslut att köpa in tjänsten från grannkommunen istället för att anställa en person på heltid i Älvsbyn.

Räddningstjänsten i Älvsbyn består nu av fyra fast anställda, varav den första, räddningschef Torbjörn Johansson, är på plats en dag i veckan. Men Margareta Lundberg, Ulf Nilsson och Roger Bohman är kvar på heltid.

Räddningstjänsten i Älvsbyn består nu av fyra fast anställda, varav den första, räddningschef Torbjörn Johansson, är på plats en dag i veckan. Men Margareta Lundberg, Ulf Nilsson och Roger Bohman är kvar på heltid.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2011-01-21 06:00

Torbjörn Johansson är räddningschef i Piteå sedan nio år tillbaka. Från årsskiftet har han även samma position i Älvsbyn då kommunen nu köper in hans tjänst genom ett samverkansavtal.

Samarbetet kom på tal när kommunens förra räddningschef hastigt sa upp sig i maj förra året. Eftersom posten måste vara tillsatt enligt lag fick Torbjörn Johansson rycka in vid behov. Under hösten beslutade Älvsbyns politiker enhälligt att fortsätta köpa tjänsten från grannkommunen.

- I och med det fördjupas samarbetet med Piteås räddningstjänst, med den specialkompetens de har där. Sen är förhoppningen att det ska bli billigare i längden, säger kommunalråd Bill Nilsson (S).

"Samma resurser som förut"
Ungefär en dag i veckan är Torbjörn Johansson på plats i Älvsbyn, något som kan bli mer vid planering eller akuta händelser.

Kommer Älvsbyborna att märka av att du inte är i kommunen på heltid?
- Nej, Älvsbyn har samma resurser som förut vid olyckor och bränder. Men internt märks det ju skillnad på att vara på plats en eller fem dagar i veckan. Nu måste jag delegera mer och en del arbetsuppgifter går över till de fastanställda, säger Johansson.

Nya arbetsuppgifter
De tre heltidsanställda vid Älvsbyns räddningstjänst kommer alltså till viss del få nya uppgifter. För Margareta Lundberg innebär det exempelvis utökat ansvar för risk- och säkerhetsplanering.

- Det är klart det blir en större belastning, men jag tycker ändå att den här lösningen är kanonbra. Vi får helt enkelt omprioritera lite, säger hon och fortsätter:

- En stor fördel är kompetensen från Piteå som vi får på köpet. På en mindre ort måste några få vara bra på mycket, vid en större räddningstjänst finns mer specialkunskap.

Kommunens kostnad för att köpa tjänsten är 25 000 kronor i månaden. I det ingår tio timmars arbete i veckan, reseersättning samt tillgång till en brandchef i beredskap dygnet runt på telefon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om