Kommunen anser att den förestående utlokaliseringen med fördel kan ske till mindre orter. "Ett sådant vägval är av stor betydelse i ett regionalpolitiskt perspektiv och ligger i linje med det ansvar som statliga myndigheter och verksamheter har att ta hänsyn till."
Tror på möjligheten
Älvsbyns utvecklingschef, Per Nilsson, har i samråd med kommunalrådet Bo Johansson utformat skrivelsen.- Försäkringskassan drar ner på antalet kontor, vilket drabbar de små orterna. På många ställen finns det numera ypperlig teknik istället som ersättning och dit räknas Älvsbyn, säger Per Nilsson, som ännu inte fått någon reaktion på skrivelsen från försäkringskassan men som tror på Älvsbyns möjligheter.
Han ser det som positivt att jobben finns inom tjänstesektorn då Älvsbyn redan är tunga på produktionssidan.
- Vi ger oss in i konkurrensen om jobben tillsammans med många andra kommuner. Vi pekar på Älvsbyns möjligheter och får se hur långt det räcker, säger Per Nilsson.
Förslag i januari
Kommunalrådet Bo Johansson har varit i kontakt med Charlotte Alström på försäkringskassans huvudkontor i Stockholm som bekräftat att en utredning av en sammanhållen telefonikundtjänst pågår. Han resonerar likt Per Nilsson beträffande tjänster kontra produktion.- En sådan här gång är det särskilt viktigt att man använder statens resurser på ett begåvat sätt. I Älvsbyn råder det en stor obalans mellan tjänstesektorn och produktionen. Älvsbyn behöver servicejobb så det är klart att det skulle betyda mycket, säger Bo Johansson.
Exakt hur många telecenter det är frågan om är ännu inte klart men i slutet på januari ska försäkringskassan presentera ett förslag.