Älvsbyhus ifrågasätter Arn-beslut

Älvsbyhus kommer inte att följa ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Detta i ett ärende där företaget blivit ålagt att betala 92 000 kronor till en kund som kompensation för ett felaktigt innertak.

ÄLVSBYN2009-08-21 10:35
Det var i början av sommaren som Allmänna reklamationsnämden (ARN) beslutade att Älvsbyhus skulle ersätta en kund med 92 000 kronor då tejpningen av undertaket på kundens hus inte var utfört på rätt sätt.
Pengarna som Arn beslutat att Älvsbyhus ska betala är för att kunden ska kunna anlita ett annat företag för att åtgärda taket.
Älvsbyhus kommer dock inte att efterfölja nämndens beslut. Istället har företaget presenterat olika förlikningsalternativ, bland annat en tio år lång garanti på taket samt 20 000 kronor. Inget av dessa förslag har dock kunden accepterat.
- Vi har inte följt Arns beslut av den enkla anledningen att vi tycker att de är fullständigt tokigt. Det finns ingen anledning att byta ut ett helt tak för att fixa ett undertak som man kan göra från insidan, säger Stefan Johansson, byggchef på Älvsbyhus.
Johansson menar också att Älvsbyhus har åtgärdat de fel som fanns på innertaket.
- Taket har fullgod funktion, det finns ingen anledning att göra någon ytterligare åtgärd.
Vad som kommer att hända i ärendet framöver är än så länge oklart.
Allmänna reklamationsnämndens beslut är enbart en rekommendation om hur tvister bör lösas och därför inte bindande för parterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om