På Lindbäcks bygg i Piteå planerar man för kraftiga nedskärningar i personalstyrkan och en flytt av produktionen från Öjebyn till fabriken på Haraholmen. Orsaken är den nedgång som de ser på marknaden och nedgången i försäljning. En "krigsekonomi" kallar man det.
– Det är tråkigt. Det är bara att konstatera. Vi hoppas och håller alla de tummar vi kan för att våra branschkollegor ska fixa det här, säger Kent Johansson, vd Älvsbyhus.
I Älvsbyn är det inte frågan om att flytta eller dra ner någon produktion utan här försöker man fortfarande hitta sätt att istället öka produktionen.
Hur är läget för Älvsbyhus i den här krigsekonomin som man kallar det?
– För vår del är det fortfarande ganska ljust. Vi har en orderstock som är på mer än tusen hus. Visst är det inte lika bra i ingången som det har varit, men vi sålde faktiskt 60 hus förra veckan då det var många som valde att tacka ja innan en prishöjning. Det säger en hel del. Så vi försöker öka produktionen så gott vi kan. Vi ligger för närvarande på 20 tillverkade hus i veckan just nu och det skulle behövt vara lite mer med tanke på att leveranstiderna är lite långa nu, säger Kent Johansson.
Samtidigt känner Älvsbyhus precis som resten av byggbranschen av världsläget efter covid och med brinnande krig i Europa. Det är stigande räntor och materialkostnaderna har ökat rejält för alla. Samtidigt så är det inte hela världen just för Älvsbyhus som menar att de är starka i sämre tider.
– Det är klart att vi också drabbas av ökade räntor och dyrare materialkostnader. Samtidigt är det lika för alla, och sämre tider med höga räntor gör att man som kund tittar i plånboken en extra gång och det tror vi kan gynna oss. Det är bara att konstatera att framöver kommer räntan ligga på cirka fem procent. Det är bara att vänja sig vid det nya normala, säger Kent Johansson.
En sak som Älvsbyhus är kända för och som kan medföra en del kostnader är att de har fast pris på sina hus. Det är priset då kunden skriver på kontraktet som gäller oavsett vad som händer med virkespriser eller leveranspriser.
Kan inte det bli tufft för er när priserna ökar som de gör?
– Så är det, men det står vi kvar i. Självklart kommer vi få sämre resultat det här året men det är fullt medvetet. På så sätt bygger vi varumärke, det är marknadsföring att vi tar de ökande kostnaderna på sista raden, punkt slut, säger Kent Johansson.