Systemet innebär i korthet att den som vill komma i kontakt med vårdcentralen bara behöver ringa och knappa in sitt telefonnummer så får man besked om vilken tid man kommer att bli uppringd av en sjuksköterska. En klar förbättring jämfört med tidigare då det var svårt att komma fram till mottagningen på grund av långa telefonköer.
Fram till i höst har den uppringda patienten också kunnat få en tid till läkarmottagningen av sjuksköterskan direkt, förutsatt att någon av de tjänstgörande läkarna haft en ledig tid att erbjuda. Ibland har man kunnat få tid samma dag, ibland med några dagars väntetid. Vilken läkare man hänvisats till har varierat beroende på hur respektive läkares väntelistor sett ut.
Nytt system
- Bristen på kontinuitet i läkarkontakterna är inte bra, särskilt inte för kroniker som behöver göra regelbundna kontroller, säger Agneta Björk, verksamhetschef vid Älvsbyns vårdcentral.- Därför har vi bestämt oss för att testa ett nytt system där patienterna i vårt upptagningsområde delas upp mellan läkarna, så att varje läkare får en fast patientgrupp som han eller hon ansvarar för.
Liknande system med patientansvariga läkare finns på andra håll inom primärvården i Norrbotten.
Ökad telefontid
- Några vårdcentraler har gjort geografiska uppdelningar så att läkarna ansvarar för olika distrikt, andra har valt samma modell som vi, det vill säga att det är patienternas födelsedatum som avgör vilken läkare man får, förklarar Agneta Björk.I samband med införandet av det nya systemet har läkarnas telefontid utökats. Tanken är att patienten så småningom ska kunna ringa "sin" läkare direkt på utsatt tid, men för att inte det gamla problemet med långa telefonköer ska uppstå igen, har vårdcentralen valt en annan modell i inledningsfasen: Via sjuksköterskan som jobbar med TeleQ får man en tid då patientansvarige läkaren ringer upp.
- Krångligt! Varför ska jag behöva redogöra två gånger i telefon varför jag vill komma till en läkare? I mitt fall måste jag vänta flera dagar innan läkaren ringer upp så att jag kan boka tid för besök, säger en anonym Älvsbybo.
Bättre på sikt
Agneta Björk har förståelse för att införandet av patientansvariga läkare kan vålla irritation bland patienter som är vana att få en läkartid direkt via TeleQ-sköterskan.- Det kan verka lite struligt i övergångsfasen, men på sikt kommer alla att tjäna på att vi får ökad kontinuitet i vården, både patienterna och läkarna, säger hon.