Älvsby taxi drar ned

Taxi minskar sina öppettider på grund av färre transporter och det faktum att Älvsbyns kommun använder länstrafikens växel i Överkalix istället. Olönsamma färdtjänstresor försvårar ekonomin ytterligare.

Öppetiderna på Älvsby Taxi försämras på grund av minskade körningar och försämrat färdtjänstavtal. "Det här känns inte bra. I min värld ska det finnas taxi dygnet runt. Men vi kan inte gå med förlust på resorna", säger vd Bo Hammarsten.

Öppetiderna på Älvsby Taxi försämras på grund av minskade körningar och försämrat färdtjänstavtal. "Det här känns inte bra. I min värld ska det finnas taxi dygnet runt. Men vi kan inte gå med förlust på resorna", säger vd Bo Hammarsten.

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2012-05-23 06:00

Växeln kommer att stänga klockan 19 istället för 22 från söndag till torsdag och bolaget drar ned dygnetruntbemanningen på helgerna till senast 01 och 03 på fredag och lördag.

Taxi har problem med att hålla trafik dygnet runt och styrelsen har därför beslutat att minska öppettiderna drastiskt efter den 1 juni.

- Vi gör det här på prov. Nästa steg är att stänga ned helt och hållet efter klockan fyra och bara köra bokade avtalsresor. Det blir en stor försämring för Älvsbyn, säger Bo Hammarsten, vd för Älvsby Taxi AB.

"Svårt gå runt"
Årsskiftet 2009/2010 beslutade kommunstyrelsen i Älvsbyn att låta länstrafiken ansvara för växeln och upphandla transportörer för färdtjänst. Taxibolaget, som precis investerat 400 000 kronor i ett nytt trafikdirigeringssystem, förlorade tjänsten till beställningscentralen i Överkalix och därmed ersättningen att ha en telefonist anställd.

- Efter att växeln försvann har vi haft det svårt att gå runt, säger Bo Hammarsten.

"En katastrof"
Samtidigt blev taxi påtvingad färdtjänsttransporterna i Älvsbyn, utan upphandling, eftersom bolaget ingått ett tidigare avtal med länstrafiken gällande samhällsbetalda resor från och med 1 januari 2009 och upp till sex år framåt.

I den upphandlingen hade Älvsby taxi bara räknat på transportkostnader till och från sjukhuset.

- Det är en katastrof. Egentligen skulle vi inte vilja köra färdtjänstresorna som det ser ut idag.

Bunden till färdtjänst
Enligt Bo Hammarsten skiljer sig färdtjänst och sjukresor åt.

- Vi förlorar pengar på färdtjänsten eftersom många av våra klienter är väldigt svaga och vi måste hämta dem från sängen. En resa på en kilometer kan ta 40 minuter och vi får ingen hämtningsavgift.

Vad skulle hända om ni vägrar köra färdtjänstresorna?
- Då begår vi avtalsbrott enligt länstrafiken. Vi måste fortsätta gå back på färdtjänsten i tre år innan en ny upphandling.

FAKTA Olönsam färdtjänst

I december 2009 övergick färdtjänsten i Älvsbyn från kommunens till länstrafikens regi, efter beslut i kommunstyrelsen. Älvsby Taxi, fick fortsätta köra transporterna med ett sämre sjukreseavtal trots att resorna går med förlust.

Transportören som Älvsby Taxi hade i Vidsel med tidigare färdtjänst upphörde omedelbart att köra med den nya ersättningen. Vilket innebär att taxibolaget måste köra tomtransporter till och från Vidselsområdet.

En kortare färdtjänstresa i Vidsel, eller till ett äldreboende med en sjuklig klient, ger en intäkt på cirka 80 kronor. Den verkliga kostnaden kan ligga på uppemot 600 kronor.

Källa: Älvsby Taxi

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om