Älvåkraskolans elever tar strid för teaterprojekt

På initiativ av niorna Liv Hedman och Johanna Stenvall har elever och personal vid Älvåkraskolan och Älvsbyns gymnasium gjort en namninsamling."Lägg inte ner vårt teaterprojekt!" är uppmaningen som kommunledningen snart ska få ta del av.

"Lägg inte ner vårt teaterprojekt!" står det på plakatet som niorna Johanna Stenvall (till vänster) och Liv Hedman på Älvåkraskolan är initiativtagare till. Uppropet har skrivits under av såväl klasskamraterna på bilden som merparten av skolans övriga elever och personal.

"Lägg inte ner vårt teaterprojekt!" står det på plakatet som niorna Johanna Stenvall (till vänster) och Liv Hedman på Älvåkraskolan är initiativtagare till. Uppropet har skrivits under av såväl klasskamraterna på bilden som merparten av skolans övriga elever och personal.

Foto: Britt Lindgren Blom

ÄLVSBYN2009-09-12 06:00
I 17 år har Älvåkraskolan genomfört ett teaterprojekt för årskurs nio på vårterminen. Projektet har utvecklats mer och mer. De senaste åren har det framförts i form av musikaler.
- Utan samarbetet med musiklärarna skulle det inte ha gått. De har betytt enormt mycket för teaterprojektet, säger högstadielärare Inger Lundberg, en av eldsjälarna som varit med från första början.
- Vi hoppas givetvis att vi ska få uppleva en gång till hur våra niondeklassare växer i sina olika projektuppgifter och hur vårt och elevernas gemensamma arbete, inte minst ideellt, resulterar i ännu en succéföreställning.
Hoppfulla elever
Kommunfullmäktiges beslut att lägga ner musikskolan kommer med all sannolikhet att få negativa konsekvenser för teaterprojektet, ett faktum som eleverna Liv Hedman och Johanna Stenvall inte vill acceptera.
- För att få reda på om fler tycker som vi gjorde vi ett plakat med texten "Lägg inte ner vårt teaterprojekt!" Sedan frågade vi skolans elever och lärare om de ville skriva under på det. Det tog bara en dag så hade vi massor av namnunderskrifter, till och med från gymnasiet, berättar Johanna Stenvall.
- Finns det tillräckligt med intresse måste det gå att göra ett teaterprojekt det här läsåret också. Flera nior har lärt sig spela olika instrument i musikskolan. Jag spelar till exempel dragspel och gitarr, säger Liv Hedman hoppfullt.
Krass verklighet
Gymnasielärare Tommy Berg, som ställt upp som regissör för teaterprojektet under alla år, glädjer sig åt elevernas engagemang för att rädda Älvåkraskolans musikal.
- Man blir varm om hjärtat av att se deras agerande. Sanningen är dock att vi behöver musiklärarna om vi ska kunna göra en bra föreställning. Det handlar inte bara om att kunna spela, det ska ju sättas ihop och arrangeras också, för att inte tala om den viktiga ljuddelen, säger han.
Även högstadielärare Niklas Lyckander, som agerat projektledare de senaste åren, är tveksam till att det blir något nytt teaterprojekt.
- Besparingarna på skolan med förtätning av lärartimmar gör det svårt. Jag har inte fått några profiltimmar att jobba med projektet i år. Eftersom mycket av arbetet brukar göras på skoltid ser det dystert ut, konstaterar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om