Åkeriföretag drabbas hårt av handläggningsköer
Det är inte bara enskilda yrkeschaufförer som drabbas av Transportstyrelsens långa handläggningstider. Enligt Företagarna tvingas många åkeriföretag ha sina bilar stående i väntan på exempelvis färdskrivarkort. Organisationen har nu uppvaktat Transportstyrelsen i frågan.
- Vi har fått signaler om att långa handläggningstider för exempelvis färdskrivarkort lett till att bilar stått stilla, vilket är väldigt kostsamt för företagen. I juni kontaktade Företagarna nationellt Transportstyrelsen för att komma tillrätta med problemet, säger hon.
Öppet brev
I ett öppet brev, skrivet av Företagarnas vd Anna Stina Nordmark Nilsson, kritiseras Transportstyrelsen för "de orimligt långa handläggningstiderna".
Företagarna beskriver situationer där giltighetstiden för körkort hinner löpa ut innan det nya körkortet är klart och där förare rapporterats av polis för att de inte fått sina nya färdskrivarkort i tid.
Företagarna vill bland annat att förare vars körkort eller färdskrivarkort är på väg att gå ut får skriftliga intyg om att problemet med förnyelse beror på Transportstyrelsen, inte förarna.
Hjälp för akuta ärenden
- Nu har Transportstyrelsen infört en e-postadress för akuta ärenden. Som jag förstår ska bilar inte behöva stå om man som företagare hör av sig via den e-posten. För att göra det vänder man sig antingen till Företagarna eller Sveriges åkeriföretag, säger
Gunilla Wallsten.
Orsaken till den långa handläggningstiden är att Transportstyrelsen blev överhopad av obehandlade ärenden när de i januari tog över alla trafik-och körkortsfrågor från länsstyrelsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!