Bokslutet offentliggjordes efter helgens styrelsemöte i London. Älvsbyhuskoncernen omsatte 1,4 miljarder kronor och gjorde förra året en vinst på 390 miljoner kronor jämfört med 460 miljoner år 2009.
Omsättningen minskade med en miljard kronor, men enligt Kent Johansson, vd på Älvsbyhus, var 800 miljoner av det handel med värdepapper som inte förekom 2010.
- Resten är då i antalet lägre hus, säger han.
Ökad tillverkningskvalité
Trots att företaget försäljning minskade till 1050 hus förra året är vinsten fortfarande stor. Enligt Kent Johansson beror resultatet på effektiva fabriker och ökad kvalité i tillverkningen.
- Ju mer vi kan åstadkomma en felfri produkt i fabriken, desto mindre arbete läggs på arbetsplatsen där kostnaderna är högre, säger han.
Hur vinsten ska användas och vilka återinvesteringar som ska göras är fortfarande under diskussion.
- Vi vet att vi ska investera en del i sågen i Älvsbyn. Vi kommer även att investera en del i grundtillverkning. Det är för tidigt att i detalj redogöra för vad det kommer att innebära, säger Kent Johansson.
Försvagad byggmarknad
Företaget hade som prognos att sälja över 1200 hus totalt under 2011, men marknaden för småhus i Sverige fortsätter att minska och branschen tror att siffran blir lägre än fjolårets 6700 sålda hus.
- Vi tror att cirka 6000 hus ska byggas i Sverige och vi har för ambition att vi ska ha tio procent av den marknaden.
I stället är det exporten med Norge och den finska marknaden som växer för Älvsbyhus. En ny husmodell med central bastu har blivit en succé och från november till i dag har de sålt närmare 100 hus av bara den modellen. Ambitionen är att öka Finlandsförsäljningen från fjolårets 270 hus till närmare 400. Försäljningen i Norge väntas också öka med 15 procent och landa på över 200 hus.
- Efter förlusten i hockey-VM får vi glädjas åt att finnarna köper hus av oss, säger Kent Johansson.