"För tidigt att säga vad som hänt"

På onsdagen anlände utredare från Statens haverikommission för att börja kartlägga vad som orsakade helikopterkraschen i Högheden. Olyckan utreds parallellt som ett arbetsmiljömål av polisen.

Kraft. Smällen från kraschen var så kraftig att helikopterns bakdel bröts loss från kroppen.

Kraft. Smällen från kraschen var så kraftig att helikopterns bakdel bröts loss från kroppen.

Foto: Jens Ökvist

Älvsbyn uppdaterad2017-09-27 13:36

En förundersökning om fallet har öppnats och det utreds som ett arbetsmiljömål. Redan på morgonen var statens haverikommission på plats från Stockholm för att börja utreda olyckan, ta bilder och dokumentera haveriplatsen. En stund senare kom även polisen till platsen som gör en egen undersökning.

– Vi blandar inte vår undersökning med polisens. De gör en egen undersökning främst för att se om det är något brott som är begånget, säger Stefan Carneros, haveriutredare, luftfart och militära olyckor hos Statens haverikommission.

Den kraschade helikoptern är en Hughes 369, en ganska vanlig modell och är inte känd för att vara på något sätt olycksdrabbad.

Går det säga någonting än om vad som gått fel ännu?

– Nej, det är alldeles för tidigt än. Vi håller på med faktainsamling och olycksplatsundersökning. Vi ser på hur sakerna ligger, hur vraket ser ut, vad instrument och reglage står på, om det finns spår i träden och såna saker. Sen så ska vi också prata med närboende om de hört eller sett någonting kopplat till olyckan, säger Stefan Carneros.

Helikoptern ska vara bärgad inom ett dygn. Skadeläget för den 27-årige mannen från Polen som överlevde kraschen är oklart, men mannen fördes till Sunderby sjukhus med livshotande skador. Den andre mannen avled.

Anita Lindström bor 500 meter från haveriplatsen i Högheden och var ute och arbetade i jordgubbslandet när hon hörde ett högt och fruktansvärt ljud som ekade vida över Högheden.

– Jag tänkte att nu körde en bil in i en sten eller träd. Det var en fruktansvärd krasch helt enkelt, riktigt sådär så att hjärtat började bulta, att man visste att någonting tråkigt har hänt, berättar Anita Lindström.

Hon satte in sina hundar i hundburen och satte sig i bilen för att köra och se om någon behövde hjälp. Men det var ingen olycka längs efter vägen så efter en bit vände hon och körde hem.

– Jag undrade om jag verkligen kunde ha hört så galet. Men efter en stund så såg jag hur det började komma polisbilar, brandbilar och räddningstjänst. Så jag följde efter och frågade vad som hade hänt och då berättade de att en helikopter hade kraschat, säger Anita Lindström.

Helikoptern kraschlandade på en åker bakom en lada. De boende i huset vid olycksplatsen var inte hemma när helikoptern kraschade. Lars Göran Vallström har bott i fastigheten men hans dotter har tagit över huset. Han kom till Högheden efter att han slutade jobbet på tisdagen.

– Ingen var hemma när det hände, och när jag kom dit hade de redan klarat av allt det akuta och skickat de skadade med ambulans till sjukhuset. Polisen var kvar där och fortsatte sitt arbete. De berättade att det varit en helikopterolycka och att de var där och gjorde sitt jobb, säger Lars Göran Vallström.

Flygolyckor

Sedan 2010 har antalet rapporterade händelser inom luftfarten mer än fördubblats. Under 2016 rapporterades 9012 händelser på 100 000 flygning, jämfört med 4245 år 2010.

Det har skett ett antal uppmärksammade flygolyckor i Älvsbyn.

2017 kraschade ett ultralätt flygplan i skogen utanför Pålsträsk. Båda överlevde men det är fortfarande inte utrett vad som hände.

2010 kraschade en 69-årig företagare på Järnvägsspåret i Högheden efter ett misslyckat landningsförsök i dimman. Haverikommissionen kom fram till att piloten hade för hög fart.

2007 kraschade ett Jas 39-Gripen i närheten av Vidselbasen efter att raketstolen aktiverats så att piloten sköts ofrivilligt ur cockpit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om