Trots att William enligt mamma Pernilla Öberg vaknat redan klockan fyra på onsdag morgon verkar han inte det minsta sömnig när PT dyker upp i klassrummet strax efter uppropet. Därtill är det alldeles för mycket spännande och roliga saker på gång för honom och hans 18 klasskamrater i den ena av Bäckskolans två ettor.
- Det blir kul att gå i skolan, särskilt att vara ute och leka på rasterna, säger han och får medhåll av jämnåriga Julia Johansson.
Skolmiljön är barnen redan vana vid efter att ha gått förskoleklass tillsammans på Bäckskolan.
- Vi har lärt oss flera bokstäver. Nu ska vi få lära oss att läsa också. Fröken verkar bra, konstaterar Julia.
Trångt i matsalen
Julias mamma Malgorzata Johansson är en av många föräldrar som följt med nybörjarna till den första skoldagen. I närheten av Bäckskolan pågår byggandet av Älvsbyns nya kombinerade för- och grundskola.
- Det är bra att det byggs en ny och modern skola, framför allt känns det bra att det blir en ny och större matsal. De senaste åren har barnen varit tvungna att trängas i Parkskolans matsal, säger Malgorzata Johansson.
Rektor Urban Lindgren nickar instämmande.
- Ja, det har varit trångt och besvärligt för både elever och personal. Det här läsåret blir det ännu fler som ska samsas om utrymmet i matsalen, men som vanligt ska vi försöka lösa det på bästa sätt, säger han.
Eleven i fokus
Urban Lindgren har jobbat inom kommunens förskole- och skolverksamhet sedan 1975, de senaste tretton åren som rektor för Lekenskolans rektorsområde, som efter skolbranden 2009 omvandlades till Bäckskolans rektorsområde för elever från förskoleklass upp till årskurs tre. Fortfarande ingår Tärnstigens skola och förberedelseklassen för nyanlända utlandsfödda barn i Urban Lindgrens uppdrag. Numera basar han för alla tre förberedelseklasserna i grundskolan.
- Stora förändringar har skett inom vårt rektorsområde de senaste åren, framför allt efter Lekenbranden, då vi blev tvungna att snabbt flytta in på kallställda Bäckskolan och tränga in några klasser på Parkskolan, säger han.
- Ska man se något positivt i allt detta så är det att det förenade oss som jobbade för barnens bästa och stärkte vår samhörighet. Nu arbetar vi vidare med eleven i fokus och ser fram mot att den nya skolan blir klar.