"Organiserade tjejkvällar ett vinnande koncept"

Tjejkvällarna är ett sätt för butikerna att bemöta kunderna med omsorg.- Det är en win-win situation. Kunderna känner att de får lite extra och företagen ser att de får sålt mer, säger Linda Hedström, trendspanare på Svensk Handel.

ÄLVSBYN 2011-09-27 06:00

Branschorganisationen Svensk Handel ser i sina undersökningar att dagens kunder inte bara vill köpa saker. De vill erbjudas tjänster och bli bemötta på ett unikt sätt.

- Det här ligger på det spåret också. Här har vi en grupp med tjejer som gärna vill bli bemötta på ett visst sätt, säger Linda Hedström, trendspanare på Svensk Handel.

Organiserade tjejkvällar har blivit ett fenomen i små- och mellanstora städer. I södra Sverige har det lyckats i städer som Arvika, Trollhättan och Karlstad.

- En mindre stad har fördel i att det är lättare att vara personlig och hitta det unika än det är i en större stad. Däremot kan jag se att i Göteborg där jag kommer ifrån att många enskilda butiker försöker skapa aktiviteter, säger Linda Hedström.

Vet du varför det inte finns killkvällar på samma sätt?
- Man kanske har en villfarelse att killar inte vill shoppa på det sättet. Att killar vill göra det för sig själv, shoppa på nätet eller låter sina sambor och mammor shoppa. Men då pratar vi verkligen om fördomar.

Enligt Linda Hedström finns det stort utrymme i handeln att träffa kunder på kvällstid på ett mer personligt sätt.

- Det tror jag absolut. Där vi har sett är att det kommer mer och mer med personliga shoppare där man får tips och råd, och modevisningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om