I september avslutade Boliden säsongens provborrningar i Laver. Då har totalt 35 kilometer borrkärnor tagits upp.
Nu går gruvbolaget in i en studiefas.
- Det är en fyndighet, men det gäller att utveckla det här till färdig gruva förhoppningsvis någon gång i framtiden. Det är det som påbörjas nu, säger Ulf Marklund, affärsutvecklingschef för Boliden.
Ettårig idéstudie
Boliden talar om en trestegsraket med idéstudier, förstudie och förprojekt. Det första fasen kommer att ta drygt ett år och ska ligga till grund för en bearbetningskoncession, vilket ger Boliden rätt att förfoga över fyndigheten i minst 25 år.
- Vi måste ha ganska mycket material framme för att få den här bearbetningskoncessionen. Det är inte bara att vi måste ha borrat, vi måste göra en miljökonsekvensbeskrivning och ett antal undersökningar på miljösidan. Sedan måste vi även grovt beskriva hur det här kan komma och se ut, säger Ulf Marklund.
Högprioriterat arbete
Ett team med åtta personer från Boliden jobbar med studierna. Projektledare är Gunnar Södermark som bland annat hållit i Bolidens utbyggnad av Aitik och gruvan i Garpenberg.
- Sedan kommer vi ha in många konsulter, säger Ulf Marklund.
Om studierna leder till sista fasen "förprojekt" har Boliden så mycket underlag att de kan presentera det för beslut i styrelsen.
- Sedan har man tid då man bygger och konstruerar verksamheten. Det tar nog tre år, sedan trycker man på startknappen.
Vad är det som skulle kunna stjälpa en sådan här satsning?
- I första hand är det ekonomin. Det måste vara lönsamt. Det här är en stor fyndighet men den är låghaltig och man måste göra det väldigt effektivt. Sedan är vi som alltid annars beroende av omvärldssituationen när det gäller metallpriser, säger Ulf Marklund.
Om gruvan uppförs handlar det om investeringar i mångmiljardklassen.
- Det är stora belopp. Utbyggnaden i Aitik gick på sex miljarder och då fanns mycket redan på plats.