PT berättade i går om att vissa klasser i årskurs 4-5 på Parkskolan i Älvsbyn tillåter tuggummituggande på lektionerna om elever och föräldrar vill det. Förslaget drevs igenom av eleverna för flera år sedan med bakgrund av en forskningsartikel som påvisade att tuggande förbättrar inlärningen.
Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, sågar tanken.
- Om jag har förstått nyhetsrapporteringen rätt handlar det om att föräldrar har läst en artikel att man ska tugga tuggummi för att lära sig bättre. Och det jag vänder mig oerhört mycket emot är dels att föräldrarna sätter den pressen på skolan. Jag vill hävda att det är ovetenskapligt innan det är belagt, säger hon.
"Tuggummit ska ut"
PT:s nyhet om Parkskolans tuggummituggande har slagit igenom i riksnyheterna. Metta Fjelkner har inte hört om något liknande i andra skolor.
- Det strider mot allt det lärare annars gör. Det finns en sak som lärare kämpar med nästan dagligen: Att tuggummit ska ut.
Om barnen ägnar sig mycket åt skolarbete antar Metta Fjelkner att det i första hand beror på lärarnas kompetens och skicklighet, inte tuggummituggande.
- Vi förväntas lära våra elever sociala koder när man ska ut i näringslivet. Vi jobbar mycket med svenskt näringsliv till exempel. Det finns ingen näringslivsföreträdare som vill ha en människa som tuggar tuggummi om man sitter i ett viktigt möte eller står som expedit i en affär.
Niklas Häggström, rektor på Parkskolan, tar lätt på Metta Fjelkners kritik:
- Hon får tycka vad hon vill. Jag är väldigt tydlig med att för mitt vidkommande har det inget med forskning att göra. Det handlar om elevdemokrati.
Har skolan bestämt att tuggummituggande är förbjudet ska alla förhålla sig till det, menar han.
- Men är det så att man på skolan kan tänka sig att elever får tugga tuggummi och det inte stör då ska man få göra det.
Vad har du fått för reaktioner
efter det här?
- Jag har blivit nedringd av hela mediesverige. Man blir alldeles matt och häpen, säger Niklas Häggström till PT.