Efter länstrafikens senaste bussupphandling infördes låggolvade landsbygdsbussar på sträckan Luleå-Älvsbyn, Piteå-Älvsbyn och snart mellan Luleå och Piteå. Liknande bussar har trafikerat väg 97 mellan Luleå och Boden i åtta år.
- De är skramligare och obekvämare. Bruset hörs högre och det går inte sitta och läsa för att det skakar så mycket, säger en pendlare som åker sträckan Älvsbyn-Piteå varje dag.
Ifrågasätter ståplats
Enligt fler pendlare PT talat med är komforten sämre. Även om man jämför med flera år äldre godsbussar.
- Nu får man stå i bussen också. Ska skolbarn behöva stå upp om det är fullt och riskera att göra illa sig om det händer något, säger en pendlare.
Länstrafiken har infört låggolvsbussarna på pendlingssträckor under en och en halv timme där behovet av bagageutrymmen inte är så stort. Avsaknaden av trappsteg ska underlätta för passagerare med barnvagn eller nedsatt rörlighet
- Har man någon form av funktionsnedsättning och rörelsehinder ska man kunna åka med kollektivtrafiken. Det är anledningen till att vi inför det här, säger Lars Nilsson, trafikchef på länstrafiken i Norrbotten.
Godkänd för ståplats
Bussarna är godkända för stående passagerare men enligt Lars Nilsson ska ingen behöva stå efter sträckor med 90 kilometer i timmen.
- Inte annat än i yttersta undantag, säger han.
Enligt Lars Nilsson är ståplatserna till för dem som bara behöver åka kortare sträckor innan ändhållplatsen om bussen blivit fullsatt.
- Det är inte acceptabelt att stå från Antnäs till Luleå efter E4:an.
Den som sitter ner i bussen måste enligt lag ha bälte på sig om det finns. Men personer som inte får någon sittplats får stå upp även på motorväg.
- De är besiktigade för stående då kan man ha stående resenärer, säger Lars Nilsson.