1,2 miljoner kronor, dessutom bidrar Banverket med två miljoner kronor.
Gods söderifrån
Pär Jonsson säger att bygget går igång till hösten, sedan tar det tre år innan verksamheten är igång.
- Vi kommer nu att begära in anbud till de arbeten som omfattar marken och byggnaden, och det ska byggas ett nytt järnvägsspår till terminalen, säger Pär Jonsson.
Han förklarar att terminalen blir en mindre, så kallad satellitterminal som kommer att ta hand om gods som ska gå söderut med bland annat Älvsbyhus och
Polarbröd som intressenter. Två till fyra personer kommer att få jobb.
- Det handlar om att ta hand om både containers och löst gods, säger Jonsson som beskriver projektet i två delar och fortsätter.
- En del är det fysiska med bygget. Den andra delen handlar om marknadsföring, där vi vill komma över returfrakter upp till Norrbotten.
Hoppas på gruvan
Han säger att i ett läge där oljan stiger i pris blir det hela tiden intressant för företag att hitta nya logistiska lösningar som sänker kostnaderna. Pär Jonsson hoppas på att Boliden öppnar gruvan i Laver. Då behövs en attraktiv lösning för godstransporter och den kommer med terminalen.
Jonsson säger att terminalen ska drivas kommunalt i bolagsform de första fem åren.
- Men kommunen ska inte äga den på sikt. Om fem år är tanken att andra kommerssiella intressen ska ta över, säger Jonsson, som tänker ge det rådet till
politikerna.