Lokala bönders och skogsägares frustration över sönderkörda ägor kommer inte som en överraskning för Älvsbypolisen Robert Janeheim som själv brukar utföra skoterkontroller några gånger per vinter – dock inte i vår.
– Jag upplever att det blivit värre och värre under senare år men det är inte så lätt att komma åt problemet. Man ska ha tur att komma precis när de kör, säger han.
Svårtolkad lag
Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk är förbjuden i hela landet på snötäckt jordbruksmark om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
– Det är en oenighet hur man ska tolka lagen. Markägare menar att det är absolut förbjudet att köra på jordbruksmark men det finns undantag om det kan ske utan risk för skada, säger Robert Janeheim.
Lagen säger också att den som bryter mot reglerna ska dömas till böter. Om gärningen är ringa skall ingen dömas till ansvar.
– För några år sedan rapporterade jag en som körde på en upptinad åker i maj för brott mot terrängkörningslagen. Vad jag vet gick det aldrig upp till åtal, säger Robert Janeheim.
Han tycker det är tråkigt att snöskoterförare missbrukar sina rättigheter att köra i skog och mark.
– Missköts det för mycket finns det risk att markägare börjar gå ihop om att reglera skoterkörningen och inte upplåta mark för leder. Då har man som i Norge då man knappt får köra någonstans.
Tidigare fick invånare i centrala Älvsbyn köra snöskoter från bostaden till leden. Nu är den möjligheten förbjuden och Robert Janeheim upplever också att problemet med snöskoterkörning efter vägar i tätorten har förvärrats.
– Min upplevelse var att det var bättre när man fick köra inne i samhället. Man såg efter varandra av rädsla för att förmånerna skulle försvinna.
Försämrad skörd i skoterförarnas spår
Skogsplanteringar och åkermark förstörs av snöskotrar. Markägare på Norrabyn är hårt drabbade och efterfrågar bättre skoterleder och större hänsyn.
Mjölkbonden Magnus Sandin och skogsägaren Helge Granberg tittar ut över Norrabyns nedkörda åkermark. Skoterleden följer egentligen vägen men många kör rätt över fälten. Skyltningen och hänsynen måste bli bättre, säger Magnus Sandin.
Foto: Joel Gustafsson
Både vall och höstsäd riskerar att skadas av skoterkörning oavsett snötäckets tjocklek. Snöns isolerande förmåga försvinner vid packningen och även plöjd åker påverkas.
Många skoterspår vid infarter till åkermark kan göra att tjälen kalla vintrar kan gå två till tre meter ner i marken och försvåra och försena alla vårbrukets åtgärder. En dags vårbruksförsening är en veckas skördeförsening på hösten.
Skoterkörning i diken samt på åkermarken kan förstöra åkerns dräneringssystem genom sönderfrysning och orsaka stora återställningskostnader. Det är den som kör snöskoter som bär ansvaret att se till att körningen är tillåten och att den inte orsakar någon skada eller störning.