Företagen i Sverige donerade 611 miljoner kronor till organisationer med 90-konto under 2010, en rejäl ökning jämfört med 2006, då företagen skänkte 176 miljoner kronor, enligt statistik från Svensk insamlingskontroll.
- Det är en markant ökning från tidigare år. Anledningen är att det är många företag som arbetar med att ta ett socialt ansvar, säger Eva Birath, kanslichef på Svensk insamlingskontroll.
Enligt henne stärker välgörenhetsarbete varumärket för företagen.
- Det är ett sätt att visa goodwill. Att man inte tar hem hela vinsten själv utan delar med sig.
En bättre framtid
Storföretagen i Älvsbyn har trappat upp sitt engagemang de senaste åren. Småhustillverkaren Älvsbyhus, som donerade cirka 200 000 kronor till cancerforskning förra året, inleder under 2012 ett nytt samarbete med Rädda Barnen för att ge barn i katastrofhärjade områden möjligheter till utbildning.
Biståndet motsvarar den från förra året och Rädda Barnen hälsar i ett pressmeddelande att samarbetet blir livsavgörande för de många barn som får möjligheten till en bättre framtid.
- Vi är övertygade om att detta är uppskattat av våra kunder, men även av våra medarbetare, entreprenörer och samarbetspartners, enligt Älvsbyhus vd Kent Johansson.
Inte avdragsgillt
Istället för julklappar till personalen skänkte Polarbröd, för andra julen i rad, 40 000 kronor till barnhemmet Sis Lyle Orphanage i Liberia. Året dessförinnan skänktes motsvarande till katastrofdrabbade i Haiti.
- Det känns bra för oss att dela med oss i vårt ansvarstagande, säger Carina Zolland, informationschef på Polarbröd AB.
En företagsgåva till en organisation inte avdragsgill och måste därför beskattas.
- Avdrag gäller enbart för privatperson och då är det ganska små belopp man får dra av, säger Eva Birath.