"Bortvalda ämnen medför ofullständiga betyg"

Ovanligt många av fjolårets nior på Älvåkraskolan valde bort moderna språk på sluttampen, framför allt spanska. Det framgår av en analys som rektor Niklas Häggström gjort. - Där har vi förklaringen till att så många gick ut med ofullständiga betyg, säger han.

"Det som är mest alarmerande för meritvärdena på Älvåkraskolan är att tjejerna ligger på 240-250 medan pojkarna bara kommer upp i 170 i snitt. Det är den svåraste nöten att knäcka", säger rektor Niklas Häggström.

"Det som är mest alarmerande för meritvärdena på Älvåkraskolan är att tjejerna ligger på 240-250 medan pojkarna bara kommer upp i 170 i snitt. Det är den svåraste nöten att knäcka", säger rektor Niklas Häggström.

Foto: Emelie Välitalo

ÄLVSBYN 2011-05-13 06:00

Niklas Häggström sticker inte under stol med att lärarlösa lektioner varit vardag på Älvåkraskolan.

- Men numera förekommer det ytterst sällan. Inför läsåret 2007-08, då sexorna flyttades över till Älvåkraskolan, fick skolledningen i uppdrag av politiken att lösa problemet, säger han.

- Vi beslutade att prioritera att alltid ha lärare på plats för de lägre åldrarna, det vill säga årskurs sex och sju och gjorde vissa schematekniska förändringar. Sedan dess har det i stort sett fungerat bra.

Resultatanalys
Enligt Niklas Häggström finns det ingen koppling mellan lärarlösa lektioner och avgångselevernas ofullständiga slutbetyg.

- I så fall skulle vi inte ha haft toppar i meritvärdet 2005 och 2006, då problemet med frånvarande lärare var aktuellt. Och då skulle inte heller resultatet sett ut som det gjorde i SKL:s senaste öppna jämförelser, eftersom vi numera nästan alltid har lärare på plats, säger han.

2001 var Älvåkraskolans meritvärde 209,8. Ifjol landade det på 197,5. Niklas Häggström har analyserat studieresultaten.

- Jag ser en tydlig trend att niorna börjat välja bort exempelvis slutbetyget i slöjd eller spanska för att lägga krutet på att få godkänt i huvudämnena. Hoppar du av något av de 16 ämnen som meritvärdet baseras på märks det i sammanräkningen.

Könsskillnad
Att tala om "betygskris" är lite väl drastiskt anser rektorn.

- Det som är mest alarmerande för meritvärdena på Älvåkraskolan är att tjejerna ligger på 240-250 medan pojkarna bara kommer upp i 170 i snitt. Det är den svåraste nöten att knäcka, framför allt politiskt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om