Missbedömning orsakade helikopterkrasch

Piloten missbedömde uppdragets svårighetsgrad när en helikopter med en fyrhjuling som hänglast kraschade i september i fjol. Det är slutsatser som Statens haverikommission drar.

ABISKO2014-06-11 20:05

Helikoptern som tillhör Stenvalls Trä/Kallaxflyg AB var inhyrd av en sameby i närheten av Abisko när olyckan inträffade.

SHV konstaterar vidare att "bidragande orsaker var att vindriktningen och terrängens lutning missbedömdes".

Lindrigt skadad

Olyckan inträffade i låglänt fjällterräng under flygning med hänglast med en helikopter av modellen EC 120 B. Förutom piloten fanns två personer och en hund ombord.

Flygningen startade mot vinden i nordlig riktning följt av en vänstersväng i medvind. Trots uttag av maximal starteffekt sjönk helikoptern och hänglasten började släpa i marken. Helikoptern träffade marken och välte på sidan. Motorn kuperades och samtliga ombordvarande evakuerade helikoptern. En person ådrog sig lindriga skador. Helikoptern fick betydande skador.

Undersökningar av helikoptern har inte visat att det förelåg några tekniska felfunktioner före haveriet.

Måste öva

Flygningen i medvind, och sannolikt effekten av nersvep, medförde att tillskottslyftkraften upphörde och helikoptern började sjunka.

Den uteblivna fällningen av hänglasten berodde sannolikt på att piloten dels inte tidigare övat eller skarpt nödutlöst hänglast, dels inte var mentalt förberedd för att instinktivt genomföra en sådan åtgärd.

Transportstyrelsen rekommenderar att operatörer som bedriver flygning med hänglast i sin utbildning genomför praktiska övningar för simulerad nödfällning av hänglast.

Senast den 11 september vill SHK ha besked om åtgärderna är vidtagna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om