Han och Tomas Adolphson träffades när båda gjorde lumpen på FRA (Försvarets radioanstalt) 1968:
– 30 glada snubbar togs in för att bli bra på morse. Ganska många av oss var musikaliska. Tomas och jag fann varandra direkt. Skiftgångens glapp använde vi till att göra musik i en hyrd lägenhet i Eksjö.
När duon hade 14 låtar färdiga skickade de ut dem till olika skivbolag. Snart fick den unga låtskrivarduon tonsättarjobb åt Barbro Hörberg (1932-1976) som precis skulle spela in blivande klassiska visalbumet ”Med ögon känsliga för grönt”. De fick med tre låtar på den skivan.
– Det var väldigt uppmuntrande för oss. Vilken smakstart!
.
Adolphson & Falk fortsatte att skriva material åt andra, men gjorde även egna inspelningar. Ombord fanns Abba-musiker som Lasse Wellander, Roger Palm och Rutger Gunnarsson. På repertoaren stod schlagerpop – lyssna på låtar som ”Tensta torg” – och 1979 kom de sexa i Melodifestivalen.
Som tonåringar under 60-talet hade de varit ”impregnerade med Beatles”. De gemensamma husgudarna blev Simon & Garfunkel och därför valde den svenska duon att kalla sig Adolphson & Falk.
.
Det skulle dröja till ett inslag i radioprogrammet ”Eldorado” (vars producent var svag för duons musik), en specialbeställd jullåt, innan det lossnade på allvar 1981. Den syntigt producerade ”Mer jul” låg med sitt sound helt rätt i tiden. Några veckor senare skrev bandet sin stora hit ”Blinkar blå”.
– Det hade varit ganska mycket gitarrpop vid den tiden. I början av 80-talet var vi nästan ensamma med vårt kommersiella syntsound i Sverige. 1982 kom Ratata och något år senare hade varje dansband köpt syntar.
– En yngre publik högg det vi gjorde med hull och hår. De älskade det.
– Det fanns ju en syntvåg i Storbritannien med namn som Human League, Depeche Mode och Gary Numan. Vi blev bland de första i Sverige. Vi härmade inte Kraftwerk. Vi skrev eget och hade svenska texter. Det blev en väldig skjuts.
Alla var dock inte positiva. En kvällstidningsrecensent skrev exempelvis att han hellre hörde målarfärg torka än att lyssna på den svenska syntpopduon, minns Anders Falk.
.
En viktig del i framgången hade Greg Fitzpatrick, gruppens synt-guru som bland annat var rådgivare på synt-området hos Björn & Benny. Tack vare honom hade Adolphson & Falk alltid tjing på de senaste instrumenten och kunde ligga i framkant.
– Han gav oss ett starkt sound. Det var en riktig turträff att vi fick jobba med honom. Det finns poesi i hans sätt att göra klanger.
.
Men det var inte enbart i ljuden och instrumenten som Adolphson & Falk var ”synt”. Låtar som ”1-0-0-1-0” och ”I fördatorisk tid” är exempel på hur digital teknik och framtidsvisioner tog plats i låttexter. Teknik blev poesi.
– Jag valde att sätta in texter i de här sammanhangen, men också hitta andra bottnar. ”Blinkar blå” är en slags diskussion kring kontrollbehov. ”1-0-0-1-0” handlar om hur somliga började fastna i en dator i sitt förhållande till omvärlden.
Albumet ”Över tid och rum” från 1984 anspelar på George Orwells framtidsdystopiska roman ”1984”
– Vi skrev ”inspelad 2084” på omslaget. Det blev en grej, en twist i texterna.
.
Årligen ”tävlar” ”Mer jul” mot Triads ”Tänd ett ljus” om vilken svensk jullåt som spelas mest.
– Artister vill gärna ha en julhit. Vi skrev bara en specialare till ett radioprogram. Vi hade inte en tanke på en hit.
Lekfullheten, med bjällror och ett ljudkollage från "Kalle Anka & hans vänner önskar god jul" bidrog till en låt som gick hem i stugorna och gör det än i dag.
– En hemlighet bakom framgången är att den är så lättsam och att den har det typiskt syntiga.
”Blinkar blå” har ungefär en miljon spelningar på Spotify. Jullåten är uppe i 22 miljoner. Anders Falk kommer inte undan låten.
– När jag går och handlar eller käkar julbord hör jag den. Det är extremt.
Låten blev populär redan första året. När den senare kom med på en samlingsplatta växte den ytterligare och när den till slut landade på ”Absolute christmas” for det iväg ordentligt.
– Det är förunderligt. Vi får se hur långt den växer.
.
Efter ett intensivt 80-tal upplöstes samarbetet mellan Adolphson, Falk och Fitzpatrick successivt.
– Vi har alltid haft kontakt. Både Tomas och jag har haft vanliga jobb. Vi har aldrig tyngts av behovet att tjäna pengar på musiken, förklarar Anders Falk.
Vid framträdanden på senare år har Adolphson & Falk ofta framfört sina låtar akustiskt, men jubileumsturnén kommer främst att bli en ”synt-turné” där Adolphson & Falk har med sig sitt liveband som bland andra inkluderar trummisen/ljudteknikern Dag Lundquist och Greg Fitzpatrick.
– Vi ska återuppliva det gamla soundet. Det blir nostalgi. Vi dubblerar den känslan.
I flera veckor har de botaniserat bland ljud tillsammans med Fitzpatrick.
– När man kör det här går man in i ett enda ljudhav.
.
Jubileumsturnén kommer att bjuda på tillbakablickar där bandet berättar sin historia med tyngdpunkt på 80-talet.
– Det blir ett rikt program. Det blir en nostalgieffekt vi sätter igång, säger Anders Falk.