Annonssamarbete med Nyhléns Hugosons

"Väljer vi inte lokal mat idag finns det risk att den inte finns imorgon"

Nyhléns Hugosons vd Magnus Nilsson om vikten av att handla lokalproducerad mat, företagets satsningar i Norrland och varför det är avgörande att alla i värdekedjan är med på resan. ”Gör vi inte långsiktiga val nu får det långsiktiga konsekvenser.”

Nyhléns Hugosons vd Magnus Nilsson tror att konsumenterna gärna är med och stöttar den lokala livsmedelsproduktionen och lyfter butikernas betydelse för att konsumenterna ska få möjlighet att välja det lokala. ”Vi behöver få med oss hela värdekedjan, butiker, restauranger, konsumenter”, säger han.

Nyhléns Hugosons vd Magnus Nilsson tror att konsumenterna gärna är med och stöttar den lokala livsmedelsproduktionen och lyfter butikernas betydelse för att konsumenterna ska få möjlighet att välja det lokala. ”Vi behöver få med oss hela värdekedjan, butiker, restauranger, konsumenter”, säger han.

Foto: Nyhléns Hugosons

Native2023-09-19 05:00
Detta är ett annonssamarbete.

Nyhléns Hugosons grundades i Alvik utanför Luleå 1975. De är idag Norrlands ledande matproducent med egen tillverkning av lokalproducerade kött- och charkprodukter, kyld färdigmat och potatisprodukter. Med huvudkontor i Luleå och produktionsanläggningar i de fyra nordligaste länen är företagets rötter djupt rotade i Norrland och det är här de ser sin framtid.

– Vår tro på Norrland är lika stark som tidigare, det är fortfarande här vi har vårt ursprung, vår verksamhet och vår framtid, säger företagets vd Magnus Nilsson.

undefined
Magnus Nilsson, vd på Nyhléns Hugosons tror på framtiden, på det lokala lantbruket och den lokala produktionen.

Precis som för många andra branscher har situationen för livsmedelsbranschen förändrats kopplat till världsläget. En pandemi och ett efterföljande krig i Ukraina har lett till stora kostnadsökningar genom hela produktionsledet och stigande matpriser. 

– Hela värdekedjan har påverkats av ökade kostnader under flera års tid. För oss handlar det om en betydligt högre betalning till norrländska bönder för inköp av slaktdjur samtidigt som alla andra kostnader också ökat såsom transporter, el, förpackningsmaterial, personal och på det en mycket svag svensk krona, säger Magnus Nilsson och fortsätter:

– I media har det pratats mycket om att det är maten man ska spara in på för att klara sig genom lågkonjunkturen. Det har förändrat hur konsumenterna tänker, de val de gör och även hur butikerna agerar. Butiker framhåller idag mer frekvent varor med lågt pris som är på kampanj eller sina egna märkesvaror vilket innebär att vi som lokal eller svensk producent, som inte är billigast men ändå prisvärda, inte får samma exponering i butik. Den förändringen får stora konsekvenser.

undefined
Nyhléns Hugosons har ett nära samarbete med bönder runt om i Norrland. Här är Carina Forslund på Milafo Lantbruk i Häbbersfors utanför Kåge i Västerbotten. ”Våra uppfödare står för kunskap, nytänkande och deras hjärtan bankar för det norrländska lantbruket”, säger vd:n Magnus Nilsson.

Väljer konsumenterna det lokala alternativet menar Magnus Nilsson att de är med och bidrar till fler arbetstillfällen, en levande landsbygd och ett hållbart Norrland. Han uppmuntrar därför konsumenter, butiker, restauranger och den offentliga sektorn att tänka långsiktigt i sina val.

– Gör vi inte långsiktiga val nu får det långsiktiga konsekvenser. Väljer vi inte lokal mat idag finns det risk att den inte finns imorgon. Sen vill vi inte att man ska välja våra produkter bara för att de är lokala, utan för att de är lokala, goda, hållbara och prisvärda – vi tummar aldrig på kvalitén, säger han.

Nyhléns Hugosons har en stark framtidstro, de vill utveckla sin produktion och de vill att alla i värdekedjan är med på resan.

– Vi ska göra allt vi kan för att säkra en långsiktig, hållbar produktion och lantbrukets överlevnad genom att hela tiden utveckla vårt erbjudande och vi behöver stöttning från de norrländska konsumenterna, butikerna, restaurangerna och den offentliga sektorn. Vi måste göra denna resa tillsammans säger vd:n Magnus Nilsson och fortsätter:

– En stark lokal livsmedelsproduktion är en livsnerv för norrländsk utveckling. Du som privatperson kan vara med och påverka den lokala utvecklingen genom att köpa våra produkter och butikerna är en viktig del i ledet, för att konsumenten ska få möjlighet att välja lokal mat.

undefined
En av de bönder som Nyhléns Hugosons samarbetar med är Björn Olofsson som driver sin grisgård i Lillpite i Norrbotten.

Nyhléns Hugosons arbetar kontinuerligt med att ta fram nya produkter och koncept för att bredda sitt erbjudande av lokalproducerade livsmedel. De utvecklar sina befintliga anläggningar och har planer på att bygga nya. 

– Vi vill satsa i Norrland och vi vill satsa på den lokala maten. Vi vill fortsätta investera här, erbjuda arbetstillfällen och skapa förutsättningar för våra medarbetare och bönder att bedriva sin verksamhet. Vi har långtgående planer på att inom en femårsperiod bygga två nya och moderna produktionsanläggningar, en i Skellefteå och en i Luleå, säger Magnus Nilsson och fortsätter:

– Det senaste året har varit utmanande men lärorikt. Vi tror stenhårt på framtiden, vi tror på lokal mat och vi tror på att gasa i tuffa situationer – det är i motvind som draken lyfter. 

undefined
Nyhléns Hugosons storsäljare Norrlandsfalukorven. ”Det är ett mathantverk. Vår personal arbetar med enorm noggrannhet, de är experter som varje dag går upp och styckar, mörar, röker och paketerar våra produkter”, säger företagets vd Magnus Nilsson.
Om Nyhléns Hugosons

Nyhléns Hugosons är Norrlands ledande matproducent med egen tillverkning av lokalproducerade kött- och charkprodukter, kyld färdigmat samt potatisprodukter. 

Huvudkontoret ligger i Luleå och de har produktionsanläggningar i de fyra nordligaste länen; Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Idag är cirka 200 personer anställda inom företaget.

Läs mer om Nyhléns Hugosons här.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på PT.