Flygstoppet gör att företag förlorar miljonintäkter

Det nedlagda direktflyget mellan London och Luleå gör att norrbottniska företag går miste om mångmiljonbelopp. "För vår del handlar det om en miljon kronor i intäkter", säger bussföretagaren Tomas Wälimaa.

Flygstoppet mellan London och Luleå gör att besöksnäringen i Norrbotten förlorar miljonbelopp.

Flygstoppet mellan London och Luleå gör att besöksnäringen i Norrbotten förlorar miljonbelopp.

Foto: Johan Nilsson /Scanpix

Luleå2021-12-05 16:00

Wälimaa Buss AB är i dag det enda bussbolaget i Norrbotten vars verksamhet är helt inriktad på beställningsresor. Det familjeägda bussbolaget grundades i Övertorneå av pappa Svante Wälimaa för 51 år sedan.

Den ökande vinterturismen med resenärer från England, Italien och övriga Europa har inneburit det norrbottniska företaget kunnat växa både i antalet anställda och fordon under senaste åren. I dag förfogar företaget över sju bussar.

Högsäsongen startar i början av december och varar ända fram till påsk, när turister köper gruppresor till bland annat naturupplevelser i Lofoten och Jokkmokk eller för att få uppleva vintern i ishotellet i Jukkasjärvi eller på isbrytare i Kalix skärgård.

Den 17 december var det tänkt att det första flygplanet från Heathrow skulle ha landat i Luleå. Försäljningen av flygstolar har pågått under större delen av 2021.

Med en knapp månad kvar till premiärturen valde SAS att stoppa den planerade flyglinjen. Beslutet motiveras av osäkerhet kring de brittiska restriktionerna för framtida resande till och från Storbritannien.

SAS har under de senaste veckorna försökt att hitta ersättningsflyg för kunder som redan hunnit betala för resan till Luleå. Enligt Wälimaa har bussföretaget drabbats av en mängd återbud sedan många istället valt att ställa in sin semesterresa.

– Det här har kostat oss närmare en miljon i förlorade intäkter!

Han har under pandemin på nära håll fått se hur branschen genomgår stora förändringar.

– Det har försvunnit 17 företag runt om i landet som jobbar inom samma kundsegment som vi. Det handlar i flera fall om gamla, anrika företag som funnits i årtionden.

Hur har ni lyckats överleva?

– För vår del har det handlat om att ställa om snabbt. Som bäst hade vi tolv anställda chaufförer. I dag är jag den enda som kan arbeta heltid på årsbasis. Jag vill inte tänka på hur det hade gått om vi inte lyckats att hyra ut våra chaufförer till LKAB och på det sättet fått in lite intäkter, svarar Tomas Wälimaa.

Han uppskattar att företaget under pandemin förlorat intäkter på motsvarande 30-40 miljoner kronor. 

– Nu ser vi ut att överleva, men ärligt talat vet jag inte vad vi ska ta till om det kommer en ny smäll. De senaste tidens industrisatsningar har gett oss nya kunder. Jag hoppas att det håller i sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!