I en rad artiklar här på ledarsidan har vi tidigare berört den så kallade cabotagetrafiken i Sverige, och det fusk som misstänkts ha förekommit från utländska åkeriers sida. Transportfacket och de svenska åkeriägarna har larmat om den osunda konkurrens som råder och de arbetsvillkor som utländska förare utsätts för.
Om man som lekman åker på de svenska vägarna slås man av den stora andel utländska långtradare som man ser. Framförallt handlar det om fordon med nationalitetsbeteckningar från länder i Östeuropa. Nu har en forskargrupp vid Lunds universitet kartlagt omfattningen på problemet genom att personer har fått rapportera in när de sett utländska fordon. Genom att sammanställa var enskilda fordon befunnit sig vid olika tidpunkter har fordonens rörelsemönster kunna kartläggas.
När den så kallade Cabotagestudien avslutades och resultaten från rapporterna analyserats har forskargruppen, med transportforskaren Henrik Sternberg i spetsen, kunnat konstatera att minst fyrahundra utländska fordon systematiskt utför olagliga transporter i landet. Ett utländskt fordon som haft en last in till Sverige har rätt att stanna i landet i sju dagar och under denna tid har man rätt att utföra tre inrikestransporter. Om det utländska fordonet stannar längre i landet, eller utför fler än tre inrikestransporter, så handlar detta om illegal verksamhet.
Henrik Sternberg och hans medforskare har konstaterat att det finns mer än fyrahundra fordon som mer eller mindre permanent stannat kvar i landet och systematiskt utför olagliga transporter. Ett av de exempel som Henrik Sternberg lyfter fram vid en intervju med SVT är ett bulgariskt åkeri med sex lastbilar som ytterst sällan, eller aldrig, lämnar Sverige. Det bulgariska åkeriet använder sig av makedonska chaufförer vars villkor är långt sämre än svenska kollegors villkor.
De olagliga transporterna utgör ett allvarligt hot mot den svenska åkerinäringen. De utländska åkerier som utföra illegala transporter utförda av chaufförer vars arbetsvillkor är bedrövliga kan dumpa transportkostnaderna och därmed konkurrera ut seriösa åkerier med goda villkor för de anställda. Seriösa företag som står inför en mycket svår framtid om inget görs åt det systematiska fusk som förekommer.
Den borgerliga regeringen såg inte särskilt allvarligt på problemet med illegal cabotagetrafik i Sverige, och upplevdes närmast vilja släppa cabotagetransporterna fria inom hela EU. Men nu har vi en socialdemokratiskt ledd rödgrön regering och nu är det upp till bevis för Löfven och hans regering. Det behövs en tydlig omläggning av den svenska hållningen i denna fråga. Regeringen måste agera både skyndsamt och kraftfullt. Det måste bli ett slut på det systematiska fusk, och det systematiska utnyttjande av arbetskraft som de fuskande utländska åkerierna ägnar sig åt. Det finns inget annat godtagbart alternativ.