En av de stora valfrågorna i Norrbotten inför höstens val var utan tvekan Norrbotniabanan. Åtta år av totalt ointresse från den borgerliga alliansregeringens sida hade då lagt en blöt filt över hela Norrbotniabaneprojektet. Frustrationen här i Norrbotten var mycket stor. Socialdemokraternas tydliga vallöften ingav, i kombination med utsikterna att Miljöpartiet skulle komma att bli koalitionspartner, förväntningar om ett förverkligande av projektet med start senast 2018.
I februari månad kom ett första glädjande besked från regeringens sida då man beslutade att stödja den EU-ansökan om medfinansiering på hundra miljoner kronor från EU:s sida till projekteringen av projektet. Detta till skillnad från alliansregeringen som hårdnackat avvisat stöd till en sådan ansökan. I detta läge kändes det verkligen som att vallöftena från i höstas skulle infrias fullt ur.
Beskedet om stödet för EU-ansökan kändes verkligen gott i ett socialdemokratiskt hjärta. Men säg den glädje som varar. På tisdagen väcktes tvivel om regeringen verkligen avser sätta spaden i jorden för Norrbotniabanans första etapp innan valet 2018. Detta då statsminister Stefan Löfven i en interpellationsdebatt kring regeringens framtidsinvesteringar i järnvägen inte kunde ge ett tydligt besked om förverkligandet av Norrbotniabanan. I stället meddelade han att frågan fortfarande bereds och att man tänker återkomma med vilka nysatsningar som regeringen avser genomföra på järnvägsområdet.
Även om Stefan Löfvens uteblivna besked inte med nödvändighet behöver betyda att Socialdemokraterna är på väg att byta fot i denna fråga, så finns det all anledning för de socialdemokratiska riksdagsledamöterna att ligga på statsminister Stefan Löfven och infrastrukturminister Anna Johansson i denna fråga och kräva snabba och tydliga besked om när spade ska sättas i jorden för Norrbotniabanans första etapp.
Infrastrukturminister Anna Johansson har i en kommentar till Stefan Löfvens svar i interpellationsdebatten sagt att regeringens linje ligger fast och frågan om tidpunkten för byggstart beror på hur planeringen fortgår och finansieringen kan lösas. Anna Johansson ser i dagsläget en möjlig byggstart under 2018 eller 2019.
Frågan om när en byggstart för Norrbotniabanan är möjlig handlar om vilja och ambitionsnivå. Därför är det oroväckande att Stefan Löfven och Anna Johansson nu öppnar upp för en senarelagd byggstart gentemot vad man lovat under valrörelsen. Redan nu är tvivlen utbredda bland norrbottningarna, och många i medelåldern är övertygade om att de inte kommer få uppleva en byggstart för Norrbotniabanan under sin livstid.
Förverkligandet av Norrbotniabanan handlar således ytterst om trovärdighet för Socialdemokraterna. En trovärdighet som senaste tiden naggats ordentligt i kanten efter de brutna vallöftena om bensinskatten. Tyvärr är det nog många S-väljare i Norrbotten som idag känner att om Socialdemokraterna kan svika i fråga om bensinskatten så är inte ett svek kring Norrbotniabanan omöjligt. Det är därför som det är ytterst viktigt med snabba, tydliga och definitiva besked i fråga om byggstarten för Norrbotniabanan. Så kravet på den rödgröna samarbetsregeringen är lika enkelt som tydligt: Svik inte Norrbotten!