Spriten flödar i Europa
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Vid ett tillfälle träffade jag en estnisk polis och frågade honom vilket som var det största trafiksäkerhetsproblemet i hans land. Svaret kom blixtsnabbt - alkoholen!
Nyligen såg vi också i en rapport, att andelen rattfulla inblandade i dödsolyckor i Sverige ökat kraftigt. Men det går också att göra mycket i trafiken för att hejda alkoholkonsumtionen. Svenska experter säger också att om man kan minska rattfylleriet i Europa, kan man få ner den totala alkoholkonsumtionen radikalt, med stora positiva folkhälsoeffekter som följd. Folk dricker helt enkelt mindre då de inte kan ta bilen.
I rapporten finns en mängd rekommendationer till EU-länderna för att minska alkoholens skadeverkningar, bland annat de här:
Alkoholvaneundersökningar på EU-nivå, för att få reda på hur vanorna förändras
Politiker bör beakta riskerna med marknadsliberalisering. Till exempel fri försäljning.
En övre promillegräns på 0,5 i trafiken i alla länder, men länder kan naturligtvis besluta om lägre gränser.
Alkotester i Europatrafiken med likvärdiga testmetoder
Medlemsstaterna bör kunna begränsa de egna införselkvoterna
Medlemsstaterna bör begränsa antalet försäljningsställen, placering och öppettider
Det är intressant att forskare i Europa ger den svenska alkoholpolitiken sitt stöd. Systembolag, försäljningskontroll, låg tillåten promillehalt i trafiken, folkhälsoarbete, anses också i Europa vara goda verktyg för att begränsa alkoholskadorna. Därför är det viktigt att vi även i fortsättningen, efter valet den 17 september, får ha en socialdemokratisk regering som representerar Sverige i EU.