Ska S verkligen satsa på butler?
TUNNELBANETJÄNSTER Om du reser med SL i Stockholm ska du få hjälp med diverse tjänster av en butler. Det är kärnan i det utspel Socialdemokraterna Ilija Batljan och Carin Jämtin gjorde på DN debatt i måndags. Synd bara att det inte var första april så att förslaget kunnat passera som aprilskämt.
Att stimulera människor att åka kollektivt är nödvändigt. Det ska vara enkelt och effektivt. Att satsa på butler-service är kanske inte rätt väg att gå.
Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Tänker man bara på hur livspusslet ska lösas på enklast möjliga sätt kan säkert detta serviceutbud i tunnelbanan vara bra för den enskilde. Men hade behoven, och efterfrågan, varit tillräckligt stora skulle detta tjänsteutbud säkert ha funnits i dag. Problemet är nog detsamma som med de hushållsnära tjänsterna. Ingen, inte ens de som verkligen har råd att betala för sig, är beredda att betala vad det verkligen kostar. Ingenstans nämner Ilija Batljan och Carin Jämtin något om vad det skulle kosta eller om det ska subventioneras på något sätt. Skulle det vara så illa att man tänker sig någon form av subvention så blir ju skillnaden mellan hushållsnära tjänster (RUT) och tjänster utförda i tunnelbanan (TUT) vara noll och ingen. Tack och lov har det nog aldrig varit en tanke hos Batljan och Jämtin på att subventionera tjänsterna i tunnelbanan.
Att satsa på fler, större och säkrare parkeringar i anslutning till stationerna, att se till att bredbandet fungerar i hela tunnelbanenätet och att se till att lägga nya förskolor i nära anslutning till kollektivtrafiken är ännu mera genialt. Och dessutom socialdemokratisk politik av klass. Det handlar om att öka attraktiviteten i att åka kollektivt för att på så sätt ställa om till ett mer hållbart samhälle. Hänger detta på att det i dagsläget är svårt att kunna ansluta till kollektivtrafiken eller att du inte kan använda tiden i tunnelbanan effektivt ska man självklart åtgärda det. Det handlar i grunden om miljöpolitik. Är det dessutom ett hinder att förskolan ligger så avigt till att det är betydligt lättare att lämna och hämta barnen med bil ska man naturligtvis tänka till när man bygger nya förskolor. Det handlar om att tänka klimatsmart och livsvänligt. Det handlar helt enkelt om samhällsplanering.
Kritiken mot förslaget har inte varit nådig. Den största faran med utspel som detta har vi också fått se. RUT-avdraget har alltför ofta kallats för pigavdrag och kvinnofälla och framställts som mycket negativt, medan ROT-avdraget lyfts fram som ett mycket bra konjunkturinstrument. Det ena i en sektor som främst anställer kvinnor och det andra i en manlig sektor. När nu Batljan och Jämtin lanserar butler-tjänster i tunnelbanan förstärker det bilden av att män premieras i den socialdemokratiska politiken. Detta är ju fel. Det är inte det som det handlar om. Men stämpeln sitter där med vattenfast bläck och måste nötas bort. Det kommer att ta tid.
En uppmaning till Batljan och Jämtin i all välmening. Koncentrera er på samhällsplaneringsdelarna i ert förslag. Det för framåt. Lämna butler-tjänsterna till den privata marknaden och låt människor betala vad det kostar.Det här är lika lite en fråga för det allmänna som städning i hemmet.