Pressad regering bakom krispaket
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det rör sig om fem miljarder kronor, som är avsedda att rädda både Volvo och Saab och dess underleverantörer från konkurs. Uppenbart är att regeringen har varit hårt pressad att göra något.
Regeringen utlovar dessutom tre miljarder kronor till ett utvecklingsinstitut som ska stimulera forskning och utveckling för att ta fram miljövänliga bilar. Den tredje delen av regeringens paket är statliga kreditgarantier på maximalt 20 miljarder kronor, vilket innebär att företagen kan få lån i Europeiska investeringsbanken.
Tyngdpunkten i regeringens stödpaket det vill säga 23 av de 28 miljarderna, utgörs av framtidssatsningar. Om detta i en framtid är bäst för Sverige är svårt att svara på i dag. Ett vet vi; det räddar jobb och förhoppningsvis en överlevnad för svensk bilindustri.
Andra länder med fordonsindustri planerar eller har redan beslutat att stötta sina biltillverkare.
Utifrån detta perspektiv har den svenska regeringen inte haft något val. Om inget görs kan både Volvo och Saab tvingas slå igen med de konsekvenser detta innebär för hela samhället.
Enligt någorlunda trovärdiga analyser omfattar svensk fordonsindustri i dag minst 130 000 jobb. När krisen är djup och stora företag och stora delar av en industrigren riskerar att slås ut så får de nyliberala dogmerna om att staten ska hålla sig borta ge vika, såväl i USA som i Frankrike och Tyskland och nu även i Sverige.
Facken är tveklöst nöjda med att ha fått ett besked om att regeringen är beredd att stötta bilindustrin. Man tycker att det är ett steg i rätt riktning. IF Metalls ordförande Stefan Löfven säger till Dagens Arbete: "Vi är positiva till regeringens krispaket, det ser bra ut och det inger framtidstro. Visserligen är det i dag svårt att säga om anslagen räcker."
Stefan Löfven anser dessutom att regeringen borde ta ett steg till och ta hand om dem som mister jobben. Något som sker i konkurrensländerna, inte minst i Tyskland. IF Metall har tidigare föreslagit ett utbildningsstöd som innebär att företagen behåller sina anställda i stället för att säga upp dem. Detta genom att staten skjuter till motsvarande arbetslöshetsersättningen medan företagen går in med resten.
Även den socialdemokratiska oppositionen är positiv till regeringens besked. Även om det tagit tid att komma till skott. Samtidigt är det förståeligt att vilken regering som än suttit vid makten varit tvingad att avvakta vad som händer i USA. Både Volvo och Saab är USA-ägda personbilsföretag.
När nu kongressen efter viss turbulens tagit beslut för att stödja bilindustrin i USA med ett omfattande stödpaket underlättar det förstås för finansminister Anders Borg att ge klartecken för motsvarande svensk insats, men begränsad till just svensk.
USA ska inte få del av svenska skattepengar. Rätt så. Trots allt: fordonsindustrin befinner sig fortfarande i ett gungfly.