I östra Sverige lanserade finansminister Magdalena Andersson en hård satsning på välfärden. Minst 20 miljarder mer går till kommunerna under nästa mandatperiod för att göra skolan, vården, omsorgen och skolan bättre. Det handlar om en klassisk socialdemokratisk reformpolitik. De goda tiderna i landet gör att det nu finns möjlighet att satsa. Sparpaketen är avförda från dagordningen.
Andersson nämnde vid pressträffen att regeringens satsningar inneburit att landstinget i Norrbotten fått 73 miljoner kronor extra.
De borgerliga vill sänka skatterna. Socialdemokraterna vill istället stärka välfärden. Här finns den stora skiljelinjen i svensk politik 2017.
I västra Sverige lanserades en annan glädjande nyhet. Volvo Cars kommer från 2019 att förse alla bilar med elmotor.
"Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor”, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Martin Prieto Beaulieu i föreningen Gröna bilister säger detta:.
”Vi välkomnar beslutet från Volvo. Vad jag vet är det första biltillverkaren i världen som lämnar den fossila eran på allvar.”
I många årtionden har man talat om alternativ till förbränningsmotorerna. Åtskilliga försök har gjorts men det stora genombrottet har uteblivit. De stora bensinbolagen har givetvis haft ett starkt intresse av att värna den gamla tekniken. Tyvärr har också en hel del opinionsbildare deltagit i kampanjen mot en utveckling bort från den gamla tekniken.
Men en ökad miljömedvetenhet, både bland konsumenter och regeringar runt om i världen, har gjort elbilen kommersiellt intressant.
Kontorsmaskintillverkaren Facit hade stora framgångar och som mest var det 14 000 anställda i koncernen. Men i början på sjuttiotalet kom enkla och billiga räknedosor från Asien och efterfrågan på den gamla typen av räknemaskiner sjönk som ett blysänke.
Volvo har lärt läxan. Man måste inse att det är nya tider. Den som inte gör det kommer att hamna i diket. Att Volvo nu spikar årtal för omställningen förändrar i ett slag inte världen. År 2016 sålde Volvo Cars 514 332 bilar. Volkswagens försäljning var ungefär tjugo gånger så stor och Toyota ligger i samma storleksklass. Men Volvo kan sätta press på giganterna.
Nu gäller det att se till att den el som används för att driva bilarna har så få negativa effekter som möjligt. Exempelvis att man använder energin från solceller eller vindkraft istället från koleldade tyska kraftverk. Med 10-15 kvadratmeter solceller kan man producera elen som behövs för att köra 1 500 mil per år.
Onsdagen var en bra dag, för välfärden och miljön!