Pengarna finns - men finns viljan?

URSPÅRAT. "Norrbotniabanan kan mycket väl sluta som en motorväg runt Stockholm." Risken att miljöpartisten Peter Erikssons uppenbarelse går i uppfyllelse har kraftigt förstärkts. I Banverkets reviderade investeringsplaner har järnvägssatsningen i norr plockats bort. Ett hårt slag mot en region på väg upp ur arbetslöshet och utflyttning.

Piteå2007-04-04 00:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Måndag meddelar Banverket att det inte blir någon byggstart av Norrbotniabanan 2010. I Banverkets reviderade förslag till satsningar på infrastrukturen är inte järnvägssträckan mellan Piteå och Skellefteå längre något prioriterat bygge. Motiveringen är brist på pengar. Banverket har redan tre miljarder kronor avsatta för projekteringen av sträckan. Det som fattas är 1,5 miljarder kronor. Det är 200 000 kronor mindre än vad Banverket begärt hos regeringen för att fixa förseningar i tågtrafiken från Mälardalen till Stockholms central.

"Utan ett fungerande transportsystem blir det ingen utveckling här, säger Johan Danielsson, generalsekreterare på Mälardalsrådet, en organisation för 57 kommuner och 5 landsting i området", till Dagens Nyheter.



Alldeles riktigt. Så är det. Utan ett fungerande transportsystem blir det ingen utveckling. Några som vet väldigt mycket om det är befolkningen i Norrbotten. Företagare, politiker i kommun, stat och landsting, tjänstemän och, inte minst, allmänheten. Här finns erfarenhetsmässig vetenskap att ösa ur, för Mälardalsrådets generalsekreterare och andra som vill ha sina farhågor verifierade.

Regeringen Reinfeldt är Stockholmsfixerad. Det är där all utveckling och tillväxt ska ske. Istället för att satsa på utveckling som kan ge arbetstillfällen och tillväxt i övriga landet, ska arbetslösa tvingas flytta till storstäderna. Till Stockholm. Om inte annat så för att serva den välbärgade medelklassen och den förmögna överklassen som inte hinner eller vill sköta sina hem, sin trädgård och sina barn. Undra på att det blir förseningar när alla människor ska klumpas ihop i och omkring storstäderna.



Regioner ska inte ställas mot varandra. Det skapar spänningar och osämja. Det är regeringen och riksdagens sak att fatta beslut som eliminerar fördomar som skapar samhällen med "vi och dom", "närande och tärande".

Norra Sverige bidrar i högsta grad till hela Sveriges välstånd. Nettovärdet av det som exporteras från denna region ligger på 75 miljarder kronor. Det är varor och tjänster inom industri, turism, elkraft och jordbruk. Summan per sysselsatt ligger högt över riksgenomsnittet. Enbart skogsindustrin nettoexporterar för 25 miljarder kronor och nästan all malmproduktion inom EU bryts i gruvorna i norra Sverige. Det här är siffror från 2001 och exportvärdet har bara ökat.



Tisdag, dagen efter Banverkets kalldusch, kom SCB:s rapport som visar god och stabil tillväxt i Norrbotten. Åren 2002 och 2003 hade länet bättre utveckling än rikssnittet, året därpå eventuellt något lägre. Sorgebarnet är sysselsättningen, men en vändning uppåt tycks ha kommit ifjol och då bröts också den negativa befolkningsutvecklingen. För första gången på elva år blev norrbottningarna ( i Norrbotten) fler. Och det kan vara det avgörande tecknet på att en gyllene tid inletts.

Men, som sagt, utan ett fungerande transportsystem blir det ingen utveckling. För norra Sveriges del handlar det främst om att transportera gods. Värdet på det som produceras längs Norrbotniabanans sträckning från Umeå och norrut ligger på 65 miljarder kronor och nyinvesteringar på 30 miljarder kronor för ökad produktion är på gång.

Mer kan inte dagens transportsystem svälja. Norrbotniabanan är således av avgörande betydelse för utvecklingen i norra regionen och i hela Sverige.



Banans öde ligger i regeringen Reinfeldts händer. Om regeringen inte anser sig ha råd nu, när staten vadar i pengar, när ska bygget då bli av?
Aldrig. Den kan med fog befaras ingå i den borgerliga alliansregeringens omhuldade trestegsraket av skattesänkningar. Det var inte det vi behövde. Borgerlighetens riksdagsmän från Norrbotten må plocka fram bästa pedagogiken för att förklara det för kollegerna i alliansen.



Läs mer om