Norrbotniabanan kan inte vänta

UPPSPÅRAT. Nya starka argument för snabb byggstart av Norrbotniabanan läggs fram. Projektet är ännu lönsammare än man hittills trott . Lönsamt för hela nationen. För Norrbotten och Västerbotten handlar det om utveckling eller avveckling. Byggstart 2010 är ett krav. Struntar regeringen Reinfeldt i det, struntar den också i norra regionens överlevnad. Och miljön.

Piteå2007-05-24 00:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Norrbotniabanan är inget norrländskt högriskprojekt. Lönsamheten beräknas bli stor för den region där den dras fram, men den får ekonomisk betydelse för hela Sverige. I Banverkets senaste kalkyl visar projektet på ännu högre lönsamhet än tidigare. Varje satsad krona ger upp till 1:45 tillbaka till samhället.

Vinsterna med banan är många. För industrin innebär dess tillkomst att transportkostnaderna sjunker med 30 procent. Enbart Boliden Mineral, Smurfit Kappa Kraftliner och SCA Packaging i Piteå, SSAB, Billerud Karlsborg och Outokompo Stainless i Torneå räknar med att sänka transportkostnaderna med 115-160 miljoner kronor per år. Betydande summor som kan användas till företags- och produktutveckling för nya och säkrare arbetstillfällen.



Norra Sverige är kontrasternas rike. Här finns gott om ödemark och glesbygd, men här finns också Sveriges starkast växande region. Ingenstans är tillväxten högre än i Norrbotten. Värdet av det som produceras längs sträckan Luleå-Umeå ligger på 65 miljarder kronor. Nyinvesteringar för 30 miljarder kronor för ökad produktion är på gång. Mer kan inte dagens transportsystem svälja.

Banan är i första hand avsedd för godstransporter, men det som framför allt höjer lönsamheten för Norrbotniabanan i Banverkets senaste utredning är nyttan som ligger i att befolkningen i Norrbotten och Västerbotten snabbt kan förflytta sig mellan orterna och länen. Effekterna är större än många hittills har förstått, säger Tomas Gustafsson, Banverkets projektansvarige. Med de moderna snabbtågen halveras restiden. Det blir möjligt att bo i Piteå och jobba i Umeå. Restiden blir mindre än en timme.



En ny marknad för handel, arbete och utbildning öppnar sig. En marknad med förgreningar till Finland, Ryssland och Norge. Befolkningen får helt andra möjligheter att nyttja de utbildningar som finns och långt fler arbetsplatser att välja på. Detta utan att rycka upp sina bopålar, lämna familj, släkt och vänner. Arbetsgivarna i sin tur får lättare att hitta personal med rätt kompetens. Något som borde få den borgerliga alliansregeringen att ta Norrbotniabanan till sitt hjärta och sätta spaden i händerna på Banverket.

Till detta kommer miljövinsterna. Något som inte ingår i Banverkets kalkyl. Klimatet är den politiska fråga svenska folket ger högsta prioritet. Intresset och engagemanget för järnvägssatsningar ligger på topp. Regeringen hävdar att satsningar på bättre miljö och minskade koldioxidutsläpp står högt på deras att-göra-lista. I verkligheten ökar utsläppen kraftigt från den tunga trafiken och Fredrik Reinfeldt ber EU om ökade utsläppsrätter för svensk industri. Det låter inte särskilt ansvarsfullt, när rapporter berättar att utsläppen redan är så stora att FN:s värsta klimatscenarier passerats.



Norrbotniabanan är den viktigaste framtidsinvesteringen för Norrbotten och Västerbotten. Utredarna kan sluta räkna på om banan blir vinst eller nollsummespel och istället börja räkna på vilka förluster som kommer att drabba, inte bara de två norrlänen utan hela nationen om banbygget skjuts på framtiden. Stora värden står på spel när dåligt fungerande transportsystem begränsar produktion och kommunikation och höjer kostnaderna så att företagen prisar sig ut ur marknaden. Den globala marknaden.

Norrbotniabanan har lyfts ut från Banverkets plan för 2010-2015. Pengarna har gått till projekt i Mälardalen. Moderatväljarna ska hållas vid gott humör. Egenmäktigt och kortsiktigt. Regeringen vadar i miljarder. Pengar finns till projekt i både Mälardalen och norra Sverige. Pengarna kastas inte i sjön. Det är investeringar som kommer samhället till del, får det att utvecklas, blomstra och överleva även i nedgångstider.

Använd miljarderna till att rusta Sverige, inte till att nedrusta och sänka skatter för dem som redan har mest. Glädjen över ett fetare bankkonto kan bli överraskande kortvarig. Som centerveteranen Börje Hörnlunds över den borgerliga alliansens valseger.

Läs mer om