Lyssna på handlarna

NÄRINGSLIV Förslaget om att begränsa den fria parkeringstiden med p-skiva i Piteås centrum till två timmar har fått handlare att reagera. Rädslan finns att detta ska bli ytterligare ett slag mot centrumhandeln.

Ett utredningsförslag innebärande att den fria parkeringstiden med p-skiva begränsas till två timmar har skapat upprörda känslor bland Piteås handlare.

Ett utredningsförslag innebärande att den fria parkeringstiden med p-skiva begränsas till två timmar har skapat upprörda känslor bland Piteås handlare.

Foto: Gunnar Westergren

Piteå2014-12-16 00:04
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

När p-skivan med fri parkering i tre timmar i Piteås stadskärna infördes rönte detta stor uppmärksamhet. P-skivan blev en formidabel succé och gjorde att Piteå upplevdes som en ytterst välkomnande stad som satte besökarna i centrum. Besökarna uppskattade verkligen att man slapp hålla på med småmynt i parkeringsautomater. Friheten att i stället kunna ställa in sin ankomsttid på p-skivan upplevdes mer eller mindre som en frihetsreform. Detta satte Piteå på kartan och gav mycket positivt tillbaka till Piteå som handelsstad.

Detta var i en tid då handeln hade goda förutsättningar i övrigt. Konjunkturerna var goda och mången handlare hyste tillförsikt inför framtiden. Orosmolnen på himmelen var få och då de fanns så upplevdes de ofta vara av kortvarig karaktär. För visst gick det upp och ner för handeln även då. Lågkonjunkturer kom och gick. I övrigt stod den konkurrens som fanns att finna i närliggande städer.

Idag är verkligheten en helt annan. Det är inte Luleå och Skellefteå som upplevs som de allvarligaste konkurrenterna till handeln i Piteå. Hoten står att finna någon helt annanstans – på nätet. Internethandeln växer så det knakar. Enligt E-barometern som PostNord tar fram tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research är e-handelns tillväxtbana fortsatt stark. Under tredje kvartalet 2014 ökade e-handeln i Sverige med sjutton procent. Det är framförallt barnartiklar/leksaker och bygghandeln som driver tillväxten, men även den betydligt mognare elektronikhandeln visar stark tillväxt under denna period. För barnartiklar/leksaker var ökningen hela fyrtiosju procent under tredje kvartalet. Prognosen för helåret 2014 är att den samlade e-handeln med varor kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor.

Enligt E-barometerns prognos kommer cirka tjugotre procent av alla julklappar att inhandlas digitalt. Det som konsumenterna framförallt kommer att handla via nätet är böcker, TV-och dataspel, filmer, leksaker, TV och barnartiklar.

Detta är den verkligheten som ortens handlare möter. De har att slåss mot den tillgänglighet som konsumenterna erbjuds via näthandeln. Du kan sitta hemma vid ditt köksbord och göra beställningen och få leverans till ditt närmaste utlämningsställe. Detta ska ställas mot ett fysiskt besök i butik med allt vad det innebär.

Det är lätt att förstå att handlarna oroas av en sämre tillgänglighet. Förkortas parkeringstiden från tre timmar till två kan detta upplevas som en tillgänglighetsförsämring som ytterligare förstärker nätets attraktionskraft.

I Nordnytt uttalade sig en av Piteås handlare, Robert Lindgren. Han konstaterade: ”Vi minskar servicen till våra kunder. Nu när vi konkurrerar med e-handel och allt möjligt så kan vi inte minska p-skivetiden.”

Piteås politiker bör ta signalerna från Piteås handlare på yttersta allvar. En levande och vital handel är en viktig byggsten i stadens attraktionskraft. Detta är ett praktexempel på när politiker verkligen kan göra en insats för ett gott företagsklimat på orten. Lyssna och ta handlarnas varningar på allvar. Handeln behöver stöttas om den ska klara konkurrensen från näthandeln och finnas kvar som grundstenen för en levande och pulserande stadsmiljö. Och den vill vi väl alla ha kvar – eller?

Läs mer om