Eftertraktad kompetens
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
En lobbyist är en person som står i lobbyn (entrehallen) till den beslutande församlingen och försöker få ett ord med beslutsfattarna. Den som sitter runt lunchtid i riksdagens lobby blir snart varse om att där springer folk från alla möjliga organisationer och sammanslutningar, tillsammans med folkvalda som blir "lobbade" på.
Och ni kan ge er tusan på att där kommer knappast
Göran Persson att befinna sig. Det får andra mer torpedliknande varelser ägna sig åt.
Lobbyisterna har med tiden blivit mer förslagna. Istället för att försöka påverka strax innan en omröstning har de lärt sig att försöka komma in tidigare i beslutskedjan. Och då handlar det om att veta var ett politiskt initiativ kan tänkas tas, vilka som "äger" vissa frågor och vilka som är bäst att prata med.
Nu blir plötsligt sådana som Göran Persson intressanta. De känner terrängen och vet var lobbyisten kan luftlandsättas. De ger en karta över den politiska terrängen och råd om hur frågor bäst kan påverkas.
Detta är inte lobbyism utan snarare "förberedande lobbying" eller "opinionsbildning". En viktig del av denna verksamhet är medierna.
För att en lobbykampanj ska lyckas måste medierna vara med och ge rätt bakgrundsmusik. Varje dag ser vi och hör sådant i medierna som initierats av olika PR-byråer på uppdrag av intressegrupper.
Det är således i ett tidigt skede av en lobbykampanj som sådana som Göran Persson kommer in. Han ska bli "Senior
Advisor", vilket översätts till Jäkligt Erfaren Rådgivare. Han är helt enkelt "konsult", ett ord som kommer av latinets consultus som betyder "rättslärd".
Medierna skriver att den firma Persson ska börja jobba med - JKL - har "nära band" med moderaterna.
Sant. Alla byråer är moderatinfluerade av den enkla anledningen att det var bland moderaterna som intresset för modern kampanjteknologi startade i Sverige.
Det hårda omvandlingstrycket har tvingat högern att ständigt tänka i nya banor för sitt opinionsbildande arbete. Med regeringsskiftet i höstas kom också ett intressant vaktombyte. Ett stort antal borgerliga konsulter tågade in i regeringskansliet. Och en nästan lika stor grupp socialdemokratiska politiska rådgivare blev konsulter. Nu även Persson.
För stater och företag blir det allt viktigare att med avancerad modern kampanjteknologi sprida sitt budskap till självständiga och starka individer.
Detta skapar ett propagandasamhälle där PR-byråer, konsulter, informatörer och framförallt medierna blir allt viktigare. Det är här som besluten om hur samhällets rikedomar ska fördelas ytterst påverkas.
För att klara detta behövs kunskaper och Persson har ett oerhört kunskapskapital. Han har insett vilka resurser han besitter och att de kan säljas. Han har kontakter i Sverige och utomlands, vet vem som bestämmer vad och hur frågor kan påverkas.
Rimligtvis borde Göran Persson ställa sina kunskaper till arbetarrörelsens förfogande. Kan tyckas. Men om partiet och facket föredrar att låta sitt kunskapskapital smita iväg till PR-branschen så får de skylla sig själva. Den som betalar med jordnötter får apor som anställda, som det amerikanska uttrycket säger.