Det måste vara möjligt att flyga
KOMMUNIKATIONER En förutsättning för att Norrbotten ska vara ett attraktivt län att leva i är att kommunikationerna fungerar. Norrbotniabanan är en självklar länk för att kommunikationssystemet ska fungera. Flygförbindelser är en annan nödvändighet då Norrbotten ligger där det ligger. Speciellt viktiga är flygförbindelserna för inlandet.
Flyget är en strategiskt viktig fråga för inlandskommunerna, såväl ur näringslivsperspektiv som ur ett medborgarperspektiv. Att kommunikationerna fungerar är avgörande för en orts attraktivitet.
Foto: Göran Westerlund
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I dagens samhälle ser vi en klar trend. Människor reser allt mer, och vill resa ännu mer. Människor är också mer rörliga i dag än tidigare, och har släkt och vänner utspridda över hela vårt land. Resandet är av betydelse för människor för att de ska kunna upprätthålla sitt sociala liv.
Vikten av fungerande kommunikationer har alltså blivit allt mer strategiskt viktig ur ett samhällsperspektiv. Det är avgörande för var företag etablerar sig och var människor bosätter sig. Detta har också lett till att kraven ökat. Boende i inlandet accepterar inte, som på sjuttio- och åttiotalet, att åka 15-25 mil för att kunna ta flyget. Då flyttar man hellre. Företagare accepterar inte att tvingas spendera extranätter på andra orter för att det inte går att flyga fram och tillbaka över dagen. Så är det bara.
Men för att ett kommunikationssystem ska fungera så måste människor ha råd att åka också. Vid kusten är detta inget större problem. Här finns flera konkurrerande flygbolag och gott om möjligheter att åka billigt bara du planerar ditt resande i hyfsat god tid.
I inlandet är förutsättningarna helt andra. Konkurrensen lyser med sin frånvaro, vilket i sig inte är konstigt. Det är nog ingen kassako att flyga på de små flygplatserna. Den senaste upphandlingen som Rikstrafiken genomförde har nu medfört att flygpriserna skjutit i höjden. Detta är en effekt av Rikstrafikens ändrade inställning och förändrade, läs försvagade eller försämrade, kravspecifikation i upphandlingen, framför allt gällande prisnivå ut mot resande. Man var helt enkelt beredd att betala mindre från Rikstrafikens sida och det kan bara kompenseras genom högre konsumentpriser.
Situationen just nu är allvarlig. Flygtrafiken i inlandet riktar sig i huvudsak till affärsresenärer. För den vanlige medborgaren är alternativet, om resan ska vara i en överkomlig prisnivå, att flyga från någon av kustflygplatserna. Detta är långsiktigt ett hot mot inlandsflygplatserna men också ett hot mot utvecklingsmöjligheterna i de kommuner som berörs. Hur länge accepterar befolkningen detta innan man väljer att ta sitt pick och pack och dra någon annanstans.
Detta är inget som de enskilda kommunerna kan lösa själva. Fungerande kommunikationer är ett nationellt ansvar. I alla fall om man menar någonting med talet om att hela Sverige ska leva. Då krävs det att staten tar ett ansvar inte bara för att det ska finnas flygbolag som flyger på inlandet, utan också tar ansvar för att det blir en acceptabel prisnivå så att även familjen Svensson och farmor Greta har råd att flyga.
Är staten inte beredd att ta detta ansvar så måste man i sället tala klarspråk om inlandets framtid. Tycker man att inlandsborna ska flytta ska man i så fall säga det rakt ut!