Burka - ett jämlikhetstecken
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Men hans argument, att det kunde bli "kontraproduktivt" och få fler att ta på sig burka i ren protest, var dumt. Principen måste vara att folk får ha på sig i stort sett vad de vill. Exempelvis är det rimligt att ha krav på någon slags klädsel som täcker intima delar av kroppen.
Det var faktiskt den synpunkten som gjorde att Profeten i Koranen befallde att alla skulle dölja sina "behag". Ingen ska visa mer än vad som anständigtvis kan vara synligt, lyder den lite kryptiska formuleringen i Koranen.
En tolkning är att Profeten helt enkelt ville stoppa utmanande sexuell klädsel (och gångstil). Exempelvis fanns det delar av islams marknadsområde där kvinnor ogenerat gick toppless, och andra ställen där folk nödtoftigt dolde underdelen. Det Mohammed ville införa var anständig klädsel och framför allt hyfsat beteende.
Det finns alltså inget i Koranen som säger att kvinnor ska bära burka, utan påbudet de ska klä sig anständigt och rimligt. I vart fall lämnar skriften stort utrymme för tolkningar.
Men hur är det då, är det inte ett uttryck för manligt förtryck att kvinnor klär sig som tält?
I så fall - vad är brudslöjan i så fall om inte ett uttryck för patriarkala fördomar?
Islam är precis som kristendomen full av en massa märkliga fördomar och dumheter. Nya Testamentet är lite mer öppet - och nog skulle Koranen må bra av en liknande översyn. Men det går också att läsa Koranen som ett försvar av jämlikhet.
Profeten var exempelvis mycket rättvis mot sina hustrur och gav dem en natt var.
Framför allt ordnade så att fruarna fick en avskild del av hans hushåll, som var en mötesplats för den unga islamska rörelsen och alltid fylld av folk som hade olika ärenden till Profeten. Springet i hans hem gjorde det nödvändigt att skydda sina damer från nyfikna - och avskärma dem mot lobbyister som försökte få inflytande genom att prata in sig hos fruarna. Därför anbefalldes att när någon talade med dem skulle ett skynke skilja dem åt.
Och utomhus skulle de markera sin hemhörighet hos Profeten genom att bära slöja.
Profeten visste själv hur lätt det var att bli frestad av att se för mycket. Han råkade själv beskåda en sonhustru lättklädd - hennes nattsärk lär ska ha blåst upp och blottat hennes skönhet - och det slutade med att hon fick gifta om sig med svärfar.
Således. Mohammeds fruar gick omkring med skyddande tygstycken. Det blev en markör för att de hörde till den finaste gruppen i det islamska samhället. Med tiden började andra kvinnor att ta efter vanan.
Slöjan blev helt enkelt en statussymbol som sipprade nedåt i samhället, från Profetens överklassharem, ner till de breda folklagren. Ungefär som dagens underklass äter smörgåsbord på Finlandsbåtarna, eftersom överklassen gjorde så förr i tiden. Eller bär Rolexkopior inköpta i Asien för en styver.
Burkan kan därför ses som en jämlikhetsmarkör. Den är en symbol för att "jag är också lika fin som Profetens kvinnor".
Det är värt att filosofera över. När några tittar upp i hierarkin och försöker höja sig, vill andra kapa bort toppen så att ingen behöver oroa sig. Men det får vi diskutera en annan gång.