Alexander Den Store och analblekning

Piteå2008-08-20 06:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Sitter just i tv-studio och spelar in Boston Tea Party. Det är ett infotainmentprogram som går i Kanal 5 och leds av två mycket intensiva gossar med namn Fredrik & Filip. Själv sitter jag i en panel kallad "Superfemman", ett slags pårökt Fråga Lund, och förväntas svara på frågor om allt från Alexander Den Stores bedrifter till vanligheten av analblekning.
Vi har förvisso fått lite tid att förbereda oss. Jag själv har en researcher som gräver fram händiga fakta om vilka som överlevt fall från tiotusentals meter (flera stycken faktiskt) och om korrumperade politikers sexskandaler under århundradena (också ganska många).

Boston Tea Party är ett exempel på att allt fler tv-program allt oftare blir spetsade med vetenskap och småtunga fakta. Publiken vill ha underhållning - och information.
Det kallas alltså på tv-språk för "infotainment". Boston Tea Party är ett exempel, men det finns också kriminalserier där själva klon är någon form av vetenskaplig beviskedja som kräver lite mer av tittaren för att begripa.

Förr var den som hade stor kunskap en person som ägde erfarenhet och goda lagringsmöjligheter i sitt huvud. Det var en byäldste eller klok gumma som rådfrågades om allt från historiska händelser till vad som kan ätas och hur det ska tillagas.
De äldre var dåtidens uppslagsböcker. Sedan kom de riktiga lexikonen och mediernas specialprogram eller temasidor. Vi kunde plötsligt själva slå upp och kolla skrifterna. Den personligt lagrade kunskapen blev inte lika viktig. Med ett konversationslexikon på armlängds avstånd från matbordet kunde fakta lätt inhämtas och diskussionsfrågor avgöras.

Men nuförtiden har det vi förr tvingades ha i huvudet blivit externaliserat. Med Google, Wikipedia och GPS behöver vi inte ha lika mycket på lager i roten.
Melodikryss och frågesporter har därmed blivit ganska fåniga övningar, eftersom vem som helst med internetkontakt kan hitta svaret på tre röda sekunder.
Men den oerhörda tillgången på information gör det ännu mer nödvändigt att kunna sortera flödet av infobitar. Precis som lexikonanvändaren måste ha kunskap i alfabetet för att slå upp, måste internetanvändaren ha förmåga att strukturera kaskaderna av information. Annars blir det bara en sörja av klipp och klistra.

Detta gäller hela vårt samhälle. Förmåga att organisera resurserna utanför huvuden (eller i företagens fall, utanför företagets väggar) blir central för framgång. Behovet av undervisning blir därmed egentligen större än förr, för den som vill kunna hantera informationsfloderna.
Hur är det då, vilka bedrifter genomförde Alexander Den Store? Ja, han var inte ens tio år när han deltog i faderns krig.
Vilket ska jämföras med våra svenska tonåringar som inte tillåts cykla på en skogsväg utan att ha cykelhjälm på huvudet.
Och analblekning då? Förekommer det? Och i så fall varför?
Nja, ni får titta på Boston Tea Party för att få svaret ...

Läs mer om