Sverige är ett avlångt land, till och med ett väldigt långsträckt land. Marknaden ligger för många företag mycket långt bort – trots att det handlar om en inhemsk marknad. Ett exempel på detta är Älvsbyhus. Deras huvudsakliga marknad finns inte i närområdet utan i de mittersta och södra delarna av vårt land. För företag som Älvsbyhus är det svenska transportstödet en förutsättning för att kunna bibehålla produktionen på hemmaplan. Transportstödet gör att det blir kostnadsneutralt för Älvsbyhus att producera hus vid fabriken i Älvsbyn i jämförelse med de andra produktionsenheter som företaget har. Utan transportstöd skulle det vara fördelaktigare att flytta produktionen till andra enheter.
Transportstödet fyller därför en mycket viktig funktion för näringslivet i Norrbotten. Det gör det företagsekonomiskt försvarbart att placera produktion i Norrbotten, långt från den huvudsakliga marknaden, i och med att transportstödet neutraliserar de fördyringar som transporterna annars skulle ha inneburit. Ett oförändrat transportstöd är därmed en förutsättning för att företag ska våga göra långsiktiga investeringar i Norrbotten.
Den socialdemokratiske riksdagsledamoten Leif Pettersson från Boden som sitter i riksdagens trafikutskott är väl införstådd med transportstödets betydelse för Norrbotten. Han säger i en kommentar: ”Om jag förstår det rätt så är stödet inte nyttjat fullt ut i dag, och det är därför man drar ner det. Men går konjunkturen uppåt och det blir bättre förutsättningar, då är det fel att dra ner. Nu tar de pengar som inte används och det påverkar ju ingenting. Men vill man dra upp så måste pengarna finnas. Jag hoppas att det här är tillfälligt, och att man återtar och helst plussa på så fort som möjligt.”
Leif Pettersson har rätt när han ser en fara även i en tillfällig neddragning av transportstödet. Vi vet alla att det är lättare att dra ner än att återställa. Risken finns att den tillfälliga sänkningen blir en permanent sänkning. Det vore ett hårt slag för Norrbotten. Det är därför viktigt att de norrbottniska riksdagsledamöterna agerar kraftfullt i denna fråga. Transportstödet får under inga omständigheter sänkas.