Valaffischer är en dinosaurie som överlever mot alla odds

Nu är valaffischerna uppsatta i hela landet. Politiska budskap på hårt papper i en tid där debatten avgörs på sociala medier.

Valaffischer från Centerpartiet till valet till EU-parlamentet 2024.

Valaffischer från Centerpartiet till valet till EU-parlamentet 2024.

Foto: Samuel Steén/TT

Ledarkrönika2024-05-21 05:00
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ideellt engagerade partimedlemmar har haft fullt upp senaste dagarna. Med en tradition gammal som gatan. Nämligen den att tapetsera gator och torg med valaffischer. Ofta genom en överenskommelse mellan aktiva partier på orten. Gemensam starttid, bara affischer på lämpliga stolpar ej på trafikskyltar och stuprännor. Reglementet är strikt. 

Håll god ton mot varandra och anmäl sabotage mot affischer, även om det inte var ditt eget parti som drabbades. Så värnas demokratin i det lilla och stärker folkrörelsearbetet. Från Malmö via Sandviken till Piteå. Lika viktigt som det är för fotfolket att hinna haffa de bästa platserna lika strängt är det sedan att ta ned affischerna efter valet. Väljarna får information men utan att närområdet skräpas ned av gammalt material. 

Valaffischer är ingen billig historia. Kostnaderna för papper, tryck och distribution svider. Och man måste alltid räkna med en del svinn. Förstörda affischer behöver ersättas med nya fram till valdagen. Men vill man verkligen synas och nå ut till flest väljare är det sociala medier som gäller. Även det mest klimatsmarta alternativet är att köra valkampanjen på nätet. Ändå fortsätter partierna att mata den enda överlevande dinosaurien i ett digitaliserad tid. 

Vill man envisas med att fortsätta med valaffischer som metod måste bild, form och budskap vässas rejält. Till valet till EU-parlamentet 9 juni ser det just nu rätt mesigt ut: 

Socialdemokraterna
"Gör något stort." För sammanhållning är ingen liten sak när det är krig i Europa. Kanske så stort att folk skräms bort? Men extra plus till ny snygg grafisk profil och hemliga bildbudskap på affischerna. Snackisar ökar alltid uppmärksamheten. 

Vänsterpartiet
Toppkandidaten Jonas Sjöstedt går i klinch direkt: "Trött på högerpolitiken? Vi har alternativet." Men sedan tar det stopp. Inga egna förslag, bara attack. 

Miljöpartiet
Miljöpartiets budskap är lika gammaldags som affischer för de hakar upp sig likt en LP-skiva. "Klimatet, modet, klimatet. Klimatet, klimatet, klimatet." Eller varianten "klimatet, havet, klimatet". De verkar livrädda för att väljarna skulle ha glömt bort varför de finns. 

Centerpartiet
Centern blickar verkligen bakåt i tiden när de på sina affischer flörtar med Fälldins klassiska ord från u-båtskrisen 1981: "Håll gränsen. Mot massövervakning och för freden, friheten och klimatet."

Moderaterna
EU-parlamentarikern Tomas Tobé är iallafall floskelfri och glad till skillnad från andra kandidaters stränga uppsyner. På hans affisch framgår det tydligt: "Mindre utsläpp, mer kärnkraft."

Sverigedemokraterna
"Mitt Europa bygger murar." Jimmie Åkesson skrattar hela vägen till vallokalen när han travesterar på Stefan Löfvens ord från flyktinghösten 2015: "Mitt Europa bygger inga murar."

Liberalerna 
Det verkar inte bättre än att pappaskämtaren Johan Pehrson ser ut att ha beordrat sitt parti att använda julrim. "Europeisk polis eller gängparadis? Samarbete och euro eller splittring och oro?" Deras enda mandat i EU-parlamentet sitter nu ännu mer osäkert på grund av den här usla retoriken. 

Kristdemokraterna 
"Gränser och frihet." Det är de enda ord Kristdemokraterna vill prata om i valrörelsen. Två motpoler som alltid är på bekostnad av någon annan. Gammel-kristdemokrater som gömde flyktingar hemma i sina småländska gillestugor känner inte längre igen sitt eget parti.