Journalisten Karin Thunberg gjorde nyligen en stor intervju i SvD med skådespelerskan Christina Schollin. Rubriken lyder "Framstod som mer ytlig än jag var". Nyss fyllda 87 år spelar hon fortfarande teater på scen. Karin och Christina har setts tidigare. Nämligen 1976 då Karin bevakade Christina och maken Hans Wahlgren när de kom hem till Värmdö från BB med nyfödda sonen Linus. Hon var lycklig nybliven fyrabarnsmamma och hade inget emot att media följde med hem direkt och tog bilder på familjen. I alla år har Christina dessutom marknadsfört olika produkter. På youtube kan man se en reklamfilm för Volvo från 1961 där Christina i snygg klänning klappar om en ny bilmodell. En seriös skådespelerska som samarbetat med Ingmar Bergman, men ändå efter en snart 70-årig karriär tvingas tampas med omvärldens fördomar kring ytlighet.
Influenser är alltså inget nytt yrke under solen. Bianca Ingrosso går snarare i sin mormors fotspår. Visar, inspirerar och lockar nya kunder till kända varumärken. Biancas sminkmärke Caia säljer som smör bland unga tjejer. Det är kombinationen mellan att få ta del av hennes liv i sociala medier och lockas av konkreta produkter som gör affären så framgångsrik. Pengarna rullar in och ändå fnyser folk åt succén: "Influenser är inget riktigt jobb, utseendefixering är ytligt och hon är ingen bra förebild för unga tjejer". När Bianca Ingrosso i stället på riktigt är ett stöd för att hon öppet berättar om svårigheter med ätstörningar och hur hon bråkar med morsan. Bianca visar upp livet för unga kvinnor på gott och ont. Trots det får hon så mycket skit som en motorgalen manlig motsvarighet aldrig skulle få.
Killars fascination för mopeder, motorcyklar och bilar uppmuntras. Motorintresset är stort i hela landet. Klubbar och bilträffar fångar upp nya generationer. Tusentals timmar ägnas åt att mecka med och putsa dyrgriparna. Lite mindre tid blir det konkret på vägarna, men det är värt allt slit. Tjejer däremot som fördjupar sig i kunskapen kring hudvård och konsten att sminka sig vackert, de får höra att de är ytliga. Om man nu ska generalisera mellan könen, det är förstås också tvärtom ibland. Ansiktsolja som motorolja, det är två sidor av samma mynt. Hursomhelst meningsfulla hobbyer som håller unga borta från utsatthet och kriminalitet. Intressen som ger kunskap och gemenskap.
Det finns såklart risker med båda oljorna. Unga, ofta killar, kör för fort i sommarnatten och dör i bilolyckor. Eller överlever, men får skador och skuldkänslor för livet. I flera fall sätter man sig bakom ratten med alkohol i kroppen. Det destruktiva grupptrycket blir stort när unga samlas. Press och stress i hur man ska se ut tynger en del tjejer. Retuscherade bilder på perfekta ansikten och kroppar i sociala medier kan öka ångesten kring om man själv duger som man är. Skönhetsprodukter är inte heller gratis och man har inte råd att köpa allt på önskelistan. Men som med alla risker som unga, tjejer och killar, står inför behöver vuxenvärlden finnas där. Ge råd och stöd hur man navigerar bäst. Lyssna och resonera.
Alldeles oavsett är det här en jämställdhetsfråga. Tjejers intressen och engagemang måste tas på lika stort allvar som killars. Fler pappor borde följa med sina döttrar på manikyr eller på mellandagsrean på smink. Det är precis lika viktigt som att hjälpa sonen med epan.