Flygbolag behandlar kunder som oväntat bagage

På en vecka har två flygbolag nekat barn ombordstigning trots betalda biljetter. Är det verkligen såhär de vill bedriva business?

Fullt av folk på flygplats.

Fullt av folk på flygplats.

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SVD/TT

Ledarkrönika2024-07-11 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När ett flygplan är överbokat är den vanliga hanteringen av det att flygbolaget frågar om någon passagerare mot betalning vill ta ett senare flyg. Oftast går det jättebra, alla har inte en exakt tid att passa. Några är på väg hem och då är det inte lika stressigt som om man ska direkt till en turnering, begravning eller viktigt jobbmöte. Ett par timmars väntetid på flygplatsen är värt en ekonomisk kompensation. Vissa amerikanska flygbolag ökar till och med summan stegvis tills en frivillig ställer upp. Det kan bli en riktigt bra affär för en person som går med rejält plus på hela grejen. 15 000 kronor för att sitta fem timmar på flygplatsen i Minneapolis är lättjänade pengar. Såhär fungerar det generellt i flygvärlden. 

Men av någon mycket märklig anledning valde Norweigan och SAS en helt annan, mycket otrevligare, metod i veckan. PT och NSD rapporterar om två fall på nyhetsplats. Först var det Alexander, 15 år som skulle resa hem till Stockholm efter att ha besökt sina morföräldrar i Piteå. Men planet var överbokat och han lämnades ensam kvar på flygplatsen. Mormor Britt Johansson är upprörd: "Han blev totalt utelämnad, det var jättejobbigt." Alexander berättade för flygbolaget att han bara var 15 år och att de inte kunde lämna honom där. Han blev förtvivlad, förvirrad och orolig.

Samma sak hände sedan en annan 15-åring. Ett lag från Kiruna hade varit på Partille cup i Göteborg och skulle flyga hem i lördags. Hela laget hade en gruppbokning till Luleå Airport med mellanlandning i Stockholm. En av tjejerna skulle dock stanna i Stockholm. Vid incheckning får hon besked att hon är på stand by och inte får plats omborg på grund av överbokning. Ansvarigt flygbolag SAS pudlar senare till viss del i NSD. Samma sak gör nu Norweigan som lämnade kvar Alexander i Luleå. Men kompensation för vad som skedde är det än så länge väldigt tyst om. 

Ursäkter i media i all ära, men det som krävs nu är tydliga säkerhetsrutiner. Såhär får inte flygbolag bete sig. Det är så urbota dumt på alla vis att sätta barn som reser på egen hand på stand by. Överhuvudtaget är det ett oskick även för vuxna passagerare. På en flight från Stockholm till Grekland i början av juli blev det samma haveri. Aktuellt flygbolag meddelade på plats till tre kvinnliga passagerare som reste ensamma att de var på stand by. Efter protester hänvisade de till att datasystemet slumpvis väljer ut vilka det blir. Men de kunde inte förklara vem som stod först i kön utifall det skulle bli en plats ledig. Till slut fick alla komma ombord ändå, men det berodde enbart på att tre andra passagerare inte dök upp vid gaten. Osäkert läge in i det sista. Det otrevliga bemötandet och stressen och ilskan vill man gärna slippa i början av en resa. 

Tänk om andra företag skulle göra samma sak: Nej, du är inte välkommen in på din plats på bion ikväll, vi har överbokat. Eller nej glöm att få åka med det här tåget, din betalda biljett betyder ingenting. Man kan inte behandla betalande kunder som om de vore ett extra tungt oväntat bagage. Konsumenternas rättigheter är starkare än så. 

Flygtrafiken är viktig för norra Sverige. I ett land med långa avstånd är det en livlina. Det handlar om arbetstillfällen, näringsliv, idrott och övrigt föreningsliv. Men även om sociala kontakter med familj och vänner. Då måste allt bara fungera.