Förra veckan gick jag som många andra ut för att handla i mitt kvarter i Stockholm. Notera: Ingen hamstring. Bara lite påfyllning av basvaror. Man vill ju inte stå utan när nationen släcks ned. Vanligtvis handlar jag på vad vi kan kalla för Lyxen, men den här gången fick jag ett infall och valde butiken vägg i vägg. Den var totalt urspårad skulle det visa sig.
Äntra den lokala Mathörnan: Du börjar med att parera ett Mount Everest av kexchoklad. Det är tre för tjugo. Självklart plockar man på sig. Man är ju inte dum. Sedan följer ett "kasta-varorna-i-en-takfläkt-och-se-vart-det-landar"-upplägg. Mortadella, deodorant, hundfiguriner, kyckling, jaktkorv, yoghurt. Allt ligger huller om buller. Känslan är att någon på inköpsavdelningen snurrat flaska.
Det mesta är på extrapris. Konstiga förpackningar. Tysk innehållsbeskrivning. Inte så noga, inte så ekologiskt. Och trångt är det också. Hur ska de annars få plats med det senaste partiet Kelloggs 1 kilo-pack?
Det är verkligen stor skillnad mot Lyxen. Där är salladen limegrön, smajlande charkbiträden hälsar välkommen, golven är nyskurade och laxen är färsk. Det finns moderna blombukettsskåp, toppmodern självscanning, femton italienska ostar och en takspottad avdelning för naturgodis.
När jag står där inne på Mathörnan och ska betala inser jag att jag har levt i en lögn. En tillrättalagd, dyr och klimatfientlig matlögn. För hur många sneda potatisar måste inte Lyxen slänga bort för att upprätthålla sin perfektion? Hur mycket betalar vi för snygg butiksdesign snarare än bra mat?
Förmodligen i överkant. Att vara mathandlare är nämligen mycket lönsamt. 2018 tjänade de två största matvarukedjorna fyra miljarder. Samtidigt svinnade matbutiker över 100 000 ton mat som inte dög. Jordbruksverket säger att upp till 30 procent av alla odlade grönsaker slängs för att de bedöms vara för fula för kunden. Inte tillräckligt vackra för Lyxens krav på hur en mataffär måste se ut.
Mathörnan är rörigt. De har galna typsnitt. Det hänger ett paket strumpor ovanför köttmarinaden. Men de tar tillvara på saker, köper in varor de kan sälja lite billigare och fokuserar på att sälja mat istället för en livsstil. Nej, de har inga receptböcker för LCHF men de har en abborre utan ögon. Jag får den för halva priset. Jag tror jag väljer dem varje dag i veckan framöver. I spåren av Corona måste vi göra allt vi kan för att stötta vårt lokala näringsliv.