Att studieresultaten för vÄra grundskole- och gymnasieelever rasat har nog knappast nÄgon kunnat undgÄ. Pisa-undersökningen slog ner som en bomb i början av december 2013, och kom i mÄngt och mycket att sÀtta dagordningen för den politiska debatten 2014. Skolan blev valets hetaste frÄga och alla talade om att prioritera grundskolan och gymnasiet. Politiker, oavsett partifÀrg, gjorde sitt allra bÀsta för att övertrumfa varandra.
Men hur mĂ„nga gĂ„nger hörde ni den högre utbildningen nĂ€mnas i den utbildningspolitiska debatten? Troligtvis inte sĂ€rskilt mĂ„nga gĂ„nger alls, kanske rentutav inte en enda gĂ„ng. För den högre utbildningen var inte alls sĂ€rskilt het i valrörelsen. Ăven om den borde. För Ă€ven ute pĂ„ vĂ„ra högskolor och universitet rĂ„der det kunskapskris. Detta Ă€r i och för sig inte sĂ€rskilt konstigt eftersom de elever som lĂ€mnar gymnasieskolan i hög grad söker sig vidare till högre utbildningar. Kunskapskrisen i grundskolan och gymnasieskolan följer sĂ„ att sĂ€ga med in i vĂ„ra högre lĂ€rosĂ€ten.
Nu finns det tyvĂ€rr inga Pisa-undersökningar som kan fungera som katalysator för debatten kring kunskaps- och resultatutvecklingen inom den högre utbildningen. Men det skulle behövas just den formen av tĂ€ndvĂ€tska för att fĂ„ upp temperaturen kring denna frĂ„ga. Men pĂ„ DN Debatt kunde man den 26 februari lĂ€sa ett intressant debattinlĂ€gg just i denna frĂ„ga under rubriken âUniversitetsreform behövs för att höja kunskapsnivĂ„nâ, skriven av Anders Björnsson m.fl.
Undertecknarna av debattartikeln konstaterade att det verkar vara en allmÀn uppfattning bland stora grupper av universitetslÀrare och akademiska forskare att studenternas förkunskaper sjunker och att studenterna fÄr allt svÄrare att ta till sig undervisningen. Det handlar bland annat om lÄga studiefÀrdigheter och bristande sprÄkbehandling. Vidare tar de upp problemet med att svenska studenter som studerar pÄ heltid inte behöver lÀgga tid och engagemang motsvarande heltidsstudier för att klara av att fÄ ut sin examen. Enligt den rapport som Högskoleverket tog fram 2011 sÄ var det endast mindre Àn en tredjedel av studenterna som lade ner fyrtio timmar eller mer per vecka pÄ sina studier.
Men problemen stannar inte vid studenternas försÀmrade förutsÀttningar att ta till sig undervisningen och bristande engagemang för studierna. Problembilden förstÀrks, menar artikelförfattarna, av det resursfördelningssystem som tillÀmpats sedan början av nittiotalet, dÀr en stor del av ersÀttningen till lÀrosÀtena grundas pÄ helÄrsprestationer. NÀr en elev fÄr sextio högskolepoÀng frÄn sitt lÀrosÀte, vilket Àr mÄttet pÄ heltidsstudier under ett Är, sÄ tickar ersÀttningen för denna prestation in till lÀrosÀtet.
Problemet med detta system Àr att det Àr den enskilde lÀraren som faststÀller vilka kunskapskrav som gÀller för de enskilda kurserna och den enskilde lÀraren kan uppleva en press pÄ sig att inte underkÀnna studenterna eftersom lÀrosÀtets intÀkter dÄ minskar. Det finns sÄledes ett felaktigt incitament inbyggt i hela resurssystemet som kan innebÀra att kunskapskraven pressas nedÄt.
De sex undertecknarna av artikeln pÄ DN Debatt, i huvudsak professorer, lanserar ett antal intressanta förslag pÄ reformer som skulle kunna bidra till att höja kunskapsnivÄn hos studenterna pÄ högre utbildningar. En del förslag som de presenterar borde genomföras medan andra Àr direkt förkastliga och bör förpassas till papperskorgen direkt.
Om man ska börja med de förslag som direkt ska avfÀrdas sÄ gÀller det införande av en begrÀnsad studieavgift för att kunna höja kvaliteten pÄ utbildningen. FrÄn ett socialdemokratiskt perspektiv skulle detta stÄ direkt stÄ i strid med vÄr uppfattning att den högre utbildningen ska vara öppen för alla oavsett socioekonomiska förutsÀttningar. Det handlar för oss om en ren och skÀr demokratifrÄga. Behöver den högre utbildningen resurstillskott för att klara utbildningskvaliteten mÄste detta lösas via de statliga anslagen.
NĂ€r det gĂ€ller de förslag som borde beaktas sĂ„ handlar det först och frĂ€mst om att införa studieprogram pĂ„ internationell spetsnivĂ„ som de facto krĂ€ver heltidsstudier, införande av vad de sex artikelförfattarna kallar för ett âpropedeutiskt basĂ„râ som ska syfta till att höja intrĂ€deskompetensen hos studenterna, öka möjligheterna för de enskilda lĂ€rosĂ€tena att införa egna antagningskrav, införa extern betygssĂ€ttning för att sĂ€kerstĂ€lla att bedömningen av studenternas prestationer inte urholkas samt att införa en enhetlig betygsskala sĂ„ att det blir möjligt att jĂ€mföra resultaten mellan olika lĂ€rosĂ€ten.
Att öka jÀmförbarheten, genom att införa enhetliga betygssystem, mellan de olika högre lÀrosÀtena Àr viktigt för att sÄvÀl staten som uppdragsgivare som för studenterna. Inför man ocksÄ extern betygssÀttning sÄ borde man i högre grad Àn idag kunna sÀkerstÀlla att kunskapskraven inte urholkas som en effekt av det resursfördelningssystem som tillÀmpas. De reformförslag som artikelförfattarna presenterar Àr en god start. Naturligtvis mÄste det till mer för att kunna komma till rÀtta med den kunskapskris som rÄder inom den högre utbildningen. En ÄtgÀrd som inte berörs i debattartikeln Àr nÄgon form av garanterad undervisningstid för studenterna. Detta borde ocksÄ tas upp till prövning dÄ trenden över lÄng tid har varit att studenterna fÄr allt mindre lÀrarledd tid pÄ sina utbildningar.
Om Sverige ska bli den kunskapsnation som den rödgröna regeringen strĂ€var efter sĂ„ mĂ„ste utbildningssystemets alla delar fungerar. DĂ€rför mĂ„ste vi ocksĂ„ diskutera den högre utbildningen â inte bara förskola, grundskola och gymnasium.