Det har länge pågått debatt i huvudstaden angående Bromma Flygplats. Bromma är en förhållandevis liten flygplats, och det går inte att flyga till Bromma från Luleå eller Skellefteå Airport, däremot från bland annat Östersund och Umeå. I Stockholm finns åsikter om att Bromma ligger för centralt och att marken istället borde upplåtas till exempelvis bostadsbyggande.
Ni vet hur man ibland hör storstadsbor mena att glesbygdsbor inte ska klaga så värst och “flytta då om det inte passar”. Lite samma skulle man kunna tänka angående vissa stockholmares önskan om att jämna Bromma med marken för att göra plats. Varför kan inte stockholmarna flytta en bit utanför stan om det nu är så trångt? I deras region finns dessutom mycket bra förbindelser mellan städerna och orterna runtom som snabbt tar en in till centrala Stockholm.
Man ska inte förminska Stockholmarnas bostadsproblematik. Det flyttar varje år tusentals människor till Stockholm från alla möjliga olika delar av landet. Men skälen till det är oftast arbetsmarknaden, som ju hela tiden blir mer och mer urban. Även om man är bosatt i vår del av landet är det många jobb som kräver deltagande i möten och konferenser i huvudstaden.
I Dagens Nyheter skrev förra veckan Stockholms kommuns oppositionsråd Karin Wanngård (S) en debattartikel om Bromma. Debattartikeln är å ena sidan vinklad utifrån stockholmarnas förlust på att inte hyra ut marken till någon som betalar mer, och å andra sidan ligger stort fokus på att det är dåligt med en flygplats i centrala Stockholm för att det ökar flygtrafikens mellanlandningar och att mellanlandningar innebär mer utsläpp vilket är dåligt för klimatet.
Något som faktiskt är dåligt för klimatet är flyg som har för få passagerare. Från Luleå Airport går det direktflyg till exempelvis Göteborg, men dessa flyg går inte lika ofta om dygnet som flygen till Stockholm. Skälet är givetvis att så pass många åker inte till Göteborg från Luleå. Från Östersunds flygplats går inga direktflyg alls annat än till Stockholm, förutom ett mycket litet plan till Umeå. Passagerarunderlaget är helt enkelt för klent, och att flyga halvtomma plan är varken lönsamt för flygbolagen eller för klimatet.
Stockholm är just huvudstad, och således kan inte de som bor i Stockholm se den staden som sin egen. Digitaliseringen har skapat möjligheter att sitta i norra Sverige och ändå delta i möten i huvudstaden, men ibland krävs det att man är med på plats. Och ibland krävs mellanlandningar, av ovan nämnda anledning.
Bromma flygplats behövs. Arlanda behöver byggas ut. Det är fundamentala förutsättningar för hela Sveriges nationella arbetsmarknad och ekonomi. Sen att det, som Wanngård påpekar, inte är särskilt miljövänligt att flyga alla gånger, det är en annan fråga.
Flygbranschen är mycket medvetna om detta, och jobbar hela tiden med klimatkompenserande åtgärder och ny teknik för att kunna skapa och utveckla en grön flygtrafik. Att avveckla flygen är inte ett alternativ, och således är det inte heller ett alternativ att minska flygplatsernas kapacitet.
Vad händer om de personer som bor och verkar i norra Sverige inte längre kan ha sina kontor här för att de inte längre kan åka på nödvändiga möten i huvudstaden? Flyttar dessa personer? Flyttar hela verksamheter? Och vad händer i sådana fall med bostadsbristen i Stockholm? Hundra nya hyresrätter på Bromma Flygplats grav kommer inte lösa de problemen. Återigen, Stockholm är hela Sveriges huvudstad. Man kan ju alltid flytta om det inte passar.