Med början i dag och avslutning på onsdag genomför socialdemokraterna sin kongress i Göteborg. Förrförra gången man var i rikets andra stad vajade fanor utanför kongresshallen, med reklam för ett franskt bilmärke. Göran Greiders kölhalning av Karl Petter Thorvaldsson är något jag kommer ihåg men någon repris lär inte komma under denna kongress.
Redaktionsutskottet fick under Olof Palmes tid en central roll i kongressarbetet. När partistyrelsens förslag låg pyrt till och oppositionen låg nära en vinst, då kom förslaget om att sända frågan till redaktionsutskottet. Det var en stryk- och mangelbod. ”Låt inte borgarna få uppleva en splittring inför öppen ridå”, sa någon ansvarsfull. Och i regel fick man ihop en skrivning som nästan alla kunde ställa sig bakom.
På den senaste kongressen jag besökte var det inget knatter av skrivmaskiner. Nästan alla satt böjda över sina små datorer, nästan som i bön.
Det finns också en annan väsentlig skillnad. Året före kongressen 1969 hade Socialdemokraterna fått 50,1 procent i andrakammarvalet. I det senaste riksdagsvalet fick S 31 procent. Den historiskt sett kraftiga tillbakagången måste analyseras. Har partierna blivit för lika? Upplever många väljare att det finns ett stort mittenblock i svensk politik: S, MP, L, M och C? Är det nödvändigt att starkare betona skillnaderna mellan partierna? Har de långsiktiga visionerna, som var levande 1969, ersatts av en grå vardagspolitik?
Frågan är: spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid?
Stefan Askenryd från Piteå och de andra kongressombuden har en viktig uppgift nere i Göteborg.
När jag för något år sedan förde statistik över reklaminslagen i olika tv-kanaler vann något oväntat fotfilen. Det var den enskilda produkt som man gjorde mest reklam för. Jag vet inte vad som hänt sedan dess, om alla fått mjuka och fina fötter. Det var inte ett enda reklaminslag för fotfilen. Outgrundliga är reklamens vägar.
Jag fyllde i ett kollegieblock när programmet avbröts av reklam. Det handlade om olika kanaler.Vad gör man då mest reklam för i de kanaler jag såg? 41 procent handlade om spel på fotboll, hockey, hästar, siffror och annat. Just nu är det inne att locka med extra bonus. Spelar du för 100 kronor får du 500 att spela för. Mycket generöst av spelbolagen! Man riktigt ser hur ägarna gräver djupt i sina plånböcker för att få ihop till spelarna.
ICA-reklamen var sällsynt. Den är originell och rolig, en riktig succé.
En tid var det enormt mycket reklam för elektronik. Mikrougnar, telefoner, platt-tv och annat. Media Markt. Elgiganten och andra slogs om kunderna. Nu var tunnsått med erbjudanden. Även optikerna var tidigare flitiga annonsörer men nu var det under en procent som försökte locka glasögonköpare.
På andra plats i reklamligan kom bilar, 21 procent av det totala innehållet. Det kan väl ses som ett tecken på att det är goda tider i landet
Mer störande än reklamen är de olika trailar som kanalerna sänder, alltså reklam för kommande program. Har man sett samme man säga samma sak fjorton gånger är man nöjd.
Ha en fin förpåskhelg!