Nu går kvasten på Transportstyrelsen. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) meddelade vid en pressträff i tisdags att ordförande Rolf Annerberg slutar. Dessutom ska delar av styrelsen bytas ut, alla som var delaktiga i beslutet om IBM-upphandlingen.
Men vi tar det från början.
Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren var angelägen om att träffa en uppgörelse med datajätten IBM. I upphandlingen ingick att sekretessbelagda uppgifter lades ut i länder som Rumänien och Tjeckien. Det skedde inte någon säkerhetsprövning av de medarbetare som bland annat fick tillgång till alla svenska körkortsuppgifter. Redan 2015 fick ordförande Annerberg information om att generaldirektören struntat i lagen.
Ågren avskedades redan i januari när det stod klart att åklagare granskade hennes förehavanden. För en tid sedan fick hon ett strafföreläggande på 70 000 kronor i dagsböter. Dessutom låter det som om hon kommer att förlora sin anställning i regeringskansliet, som delvis fungerar som en elefantkyrkogård.
Det är bra att regeringen tar i med hårdhandskarna mot styrelsen och visar att man inte kan strunta i lagen när det passar.
Nu har både Anna Johansson och Stefan Löfven anmälts till konstitutionsutskottet. I det nuvarande parlamentariska läget är det svårt att sia om hur det slutar. Till en del handlar det om att ett politiskt kvaddat parti (Kristdemokraterna) vill ha lite uppmärksamhet.
För en del år sedan blev en snickare med kommunistiska sympatier av med ett uppdrag åt Försvarsmakten. Han ansågs vara en säkerhetsrisk. Mellan hammarslagen kunde han ju spionera på anläggningen. Samma stat lämnar över sekretessbelagda uppgifter till personer som aldrig kollats. Tala om att sila mygg och svälja kameler.
Outsourcing är inne. Det handlar om att ett företag eller en myndighet låter ett företag sköta en eller flera processer. Då kan kärnverksamheten renodlas, menar man. Och det går utmärkt för svenska myndigheter att använda systemet, dock under förutsättning att man kollat personerna som ska ta del av handlingarna. Men främmande länders säkerhetstjänster vet givetvis om detta så visst finns det risker med systemet. Det finns goda skäl att se över outsourcing för offentlig verksamhet. Om man tillverkar plastmappar spelar det ju ingen roll om kundregistret ligger i ett annat land. Men det är annat när vi talar om personlig information, exempelvis vilka i Sverige som kör omkring i bepansrade bilar. Är det inte så att ekonomernas frälsningsläror fått för stort genomslag? Detta med outsourcing är bara ett exempel.
Får affären några opinionsmässiga konsekvenser? Knappast. Men det är uppenbart att informationsflödet inom näringsdepartementet måste bli bättre. Om Anna Johansson tidigare informerats av sina tjänstemän kunde effekterna ha begränsats. Snart är det nog bara tyckarproffsen och Quiz-spelare som minns vad som hände vid Transportstyrelsen.