Rattfylleri med frågetecken

Allt fler frågar sig vad den svenska rättssäkerheten är på väg. Har inte de politiska partierna förstått hur allt fler medborgare upplever hur polisen inte räcker till för att lösa den uppgift den är satt att lösa eller hur domar inte överensstämmer med det allmänna rättsmedvetandet?

Domarna i rattfyllerimål måste ligga mer i linje med det allmänna rättsmedvetandet. Annars undergrävs förtroendet för domstolarna.

Domarna i rattfyllerimål måste ligga mer i linje med det allmänna rättsmedvetandet. Annars undergrävs förtroendet för domstolarna.

Foto: Henrik Montgomery/TT

LEDARE2016-09-11 23:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Under senare tid har vi sett den verkligheten i en rad medieuppgifter. För att ta ett exempel bland många. Vad gäller brott mot kvinnor, inte minst vad gäller fysiskt våld och våldtäkter, verkar det svenska rättssamhället fortfarande stå handfallet.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att domstolar bagatelliserar, eller ser med nonchalans på våld mot kvinnor.

Äntligen och efter många turer har vi fått en skärpning av lagstiftningen gällande våldtäkt. Ändå fortsätter våra domstolar döma efter normer som fortfarande ifrågasättas. Det verkar inte sällan vara så att offret ska bevisa mer än gärningsmannen.

Att köra bil rattfull har blivit allt vanligare brott. Varje år beräknas omkring 150 människor dödas på grund av drog- eller alkoholrattfylleri. Straffet för den som kör dyngfull och dödar en annan människa är förhållandevis lågt.

Domarna upplevs föga överraskande som om de går på tvärs mot den allmänna rättsuppfattningen. Risken är att rättssamhället upplevs som stående vid sidan av hur övriga samhället ser på grovt rattfylleri och dess konsekvenser.

När det gäller rattfylleribrott verkar det som om svenskt rättspraxis utgår från att de människor som kommer i vägen för en rattfull bilist i princip får skylla sig själv medan det alltid finns en rad förmildrande omständigheter för att de som begått brotten inte förstått vad som hänt. På så sätt blir offret på något sätt medskyldig till händelseförloppet.

Straffet för rattfylleri är oftast dagsböter. För grovt rattfylleri fängelse. Körkortet återkallas så gott som alltid. Vid halter på 0,2–0,3 promille finns i dag dessutom möjlighet till varning istället för återkallelse.

Det i det häradet som en av regeringens ministrar nyligen hamnade.Nu avgick hon med omedelbar verkan som det heter. Bra så och en viktig markering. Den som får sitt körkort återkallat längre än tolv månader måste göra ett nytt förarprov. Det är en bra regel.

Det maximala straffet för grovt rattfylleri och grovt vållande till annans död är sex år. De straff som är vägledande för landets domstolar ligger märkligt ofta på den nedre delen av straffskalan. För att vi ska få ett för rättsmedvetandet begripligt samband mellan brott och straff måste tolkningen av lagstiftningen skärpas.

Det viktiga är att en förbättrad lag inte kan tolkas så tandlös. Att köra bil svårt berusad och köra ihjäl medmänniskor måste jämställas med dråp.

Just i rattfyllerimål är det viktigt att samhället sänder tydliga signaler. I dag är nonchalansen hos många alkoholpåverkad bilister helt obegriplig.

Budskapet som en hårdare lagstiftning kan ge måste vara kristallklart: Den som druckit alkohol ska under inga omständigheter sätta sig bakom ratten.