Höjd flygskatt är ett straff för att du inte bor i Stockholm

Miljlöpartiets kongress beslutade i helgen att partiet ska gå till val på en ytterligare höjning av flygskatten. Det är oklart om detta ska tolkas som en önskan från partiet att åtminstone falla ur riksdagen med miljöflaggan i topp, eller om Mp tror att detta är en valvinnare.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ledare2018-05-29 06:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ungdomsförbundet, Grön Ungdom, propsade på en fördubbling av flygskatten. Beslutet blev dock en skrivning om att partiet ska verka för en förhöjning, utan specifik siffra. Därmed kan vi kanske gissa oss till att detta inte ska uppfattas som varken en längtan ut ur riksdagen eller en tro på det egna förslaget. Mp är ett parti som nu när de själva sitter i regering inte riktigt vet hur gapiga de klarar av att vara.

Oavsett innebär en ännu högre flygskatt dyrare flygresor, och ska därmed inte tolkas på något annat sätt än som ett steg mot en avveckling av flygtrafiken. Givetvis är flygen en stor klimatbov, inget snack om den saken. Men flygen är också på många håll i landet en förutsättning till företagande, tillväxt och att en region eller ort ska gå att leva på.

I ett land med så stora avstånd som Sverige behövs flygen. Men vi kan inte heller blint räkna med att kunna rädda planeten utan att behöva göra en rejäl omställning. Saken är att omställningen behöver komma först, och avvecklingen sen. Inte tvärtom.

Det vore helt orimligt att bomma igen ett sjukhus utan att ha en plan för vart de sjuka då ska vårdas istället, och på samma sätt är det helt vansinnigt att inleda ett avvecklande av flygen innan seriösa alternativ är på plats. Gärna en högre flygskatt, men inte förrän dubbelspår, höghastighetståg och norrbotniabanan är på plats.

Något som kanske ses som en lyxvara i Stockholm är en nödvändighet i stora delar av landet, inte minst i Norrbotten. Miljöpartiet är å andra sidan ett parti som går bäst i storstäderna, och sämre i regioner med stora avstånd och långa transporter. Därför är kanske Mp’s politik en valvinnare i Stockholm ändå, där folk har nära till allt och en tunnelbana som går var femte minut.

I Stockholm är verkligen flyg något man unnar sig, inte en förutsättning för att samhället ska fungera. Om Miljöpartiet önskar röster från väljare utanför huvudstaden borde partiet tänka om. Mp vill med säkerhet klämma åt överklassen i storstäderna som åker på weekends till New York. Men de som egentligen blir de som kommer i kläm är företagare och boende i regioner med stora geografiska avstånd och som inte alltid kan ta tåget dit de ska.

Det ska vara enkelt och smidigt att vara klimatsmart. I Stockholm är det det, i och med att det är nära överallt och det finns en väl utvecklad tågtrafik. Men så ser det inte ut i alla delar av landet och miljömedvetenhet ska inte vara en bestraffning för att du bor där du bor. Miljöpartiet föreslår ytterligare satsningar på järnvägar och tåg, vilket är bra. Men vore de seriösa skulle de lugna sig med sin vendetta mot flygen. Om inte annat av valstrategiska skäl.

Läs mer om