Ge oss morötter då, miljöminister Lövin!

Miljöminister Isabella Lövin (MP) har nu flaggat för att bensinskatten kommer att återinföras. Det handlar om en automatisk höjning, som togs bort i och med att Moderaternas och Kristdemokraternas budgetförslag gick igenom i riksdagen i december.

Miljöminister Isabella Lövin (MP) menar att vi måste lösa klimatkrisen med "både morötter och piskor".

Miljöminister Isabella Lövin (MP) menar att vi måste lösa klimatkrisen med "både morötter och piskor".

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ledare2019-02-13 05:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

En stor del av uppgörelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet var just en så kallad “grön skatteväxling”, med högre skatt på sånt som förstör miljön och lägre skatt på arbete. Det gynnar givetvis inte folk som bor i gles- och landsbygdsområden.

Delvis för att sänkt skatt på arbete innebär ganska få extra kronor i plånboken för oss som bor här och som inte tjänar bäst i landet. Samtidigt har vi längre att ta oss i bil för att kunna ta oss till våra jobb, och ofta finns inte några alternativ till att ta bilen (som det ju gör i Stockholm, med pendeltåg och tunnelbana).

Isabella Lövin menar att för att lösa klimatkrisen “måste vi jobba med både piska och morot”, det uppgav hon i SVTs Agenda i söndags. Uttrycket “piska och morot” kommer från ett sätt att få tjuriga djur att röra sig framåt. De vill åt moroten, och de vill bort från piskan.

Om drivmedelskatt är piska, vad är då moroten? Ja, det kan bland annat handla om subventionerad skatt på köp av miljöbilar. Det är definitivt en morot. För de som har råd att köpa nya bilar. Vilket långt ifrån alla har.

Piteå-Tidningens ledarsida vill därför härmed presentera en exklusiv lista på saker regeringen skulle kunna göra istället för att “piska” (straffbeskatta, rent krasst) landsbygden.

En “morot” har exempelvis varit avgiftsfri kollektivtrafik, vilket införts i vissa kommuner. Det kan vara en bra morot. Men då måste vilja och pengar komma från staten, det går inte att regeringen beslutar om högre drivmedelsskatt och samtidigt räknar med att kommuner ska punga ut för att befolkningen ska kunna ta bussen gratis istället.

En annan bra morot vore att kunna ta tåget på fler sträckor. Varje dag arbetspendlar folk med bil mellan Piteå och Luleå som skulle kunna ta ett tåg som skulle ta max tjugo minuter. Norrbotniabanans byggande kan inte vänta. Vi som bor här uppe kan inte få piskor i flera decennier med löften om att moroten kommer “någon gång i framtiden”.

En ytterligare morot vore att satsa rejält på tågen generellt. Både den praktiska pålitligheten, underhåll, för som just nu kan man inte vara säker på att man är framme den tid man ska om man bokar en tågbiljett, men också komforten. Främst för att då kunna konkurrera med bilen, såklart, men också med flygen.

När du flyger blir du serverad kaffe vid din sittplats, du reser i en fräsch kärra, och personalen kommer om du trycker på en knapp. Vore tågen lite mer på det viset skulle fler definitivt välja tåg som färdmedel vid längre resor. God kundservice är helt enkelt en väldigt bra morot.

Det var några tips på morötter miljöministern skulle kunna införa innan hon börjar piska oss. För ett envist djur som enbart blir piskad och aldrig får en morot blir inte mer sugen på att röra sig framåt. Det djuret får bara ont och blir osugen på att rädda klimatet alls.

Läs mer om